Thursday, December 30, 2010

Edisi Pengguna: Alahai Minyak...apa dah jadi..???

Bukan minyak untuk kereta tapi minyak untuk manusia...

cerita pakteh pasai minyak nyoq...bahasa bukunya minyak kelapa sawit atau minyak masak. Dalam 2 minggu ni pakteh pening pusing kiri kanan cari minyak masak untuk yang 5kg. Makin lama makin kurang dan akhirnya dalam beberapa hari ni, minyak masak yang 1kg pun dah berkurangan. had pembelian di pasaraya pun sudah ditetapkan 2kg dan 5kg sahaja.

Kalau memasak untuk keluarga tak jadi masalah, yang jadi masalah ialah pengguna minyak yang berniaga. Kalau dah meniaga tu terpaksa guna minyak sehari 2kg, pasti pening kepala bila minyak takdak. Apa kata menteri jaga pengguna?
Kalau minyak Ron95 tak boleh jaga harga...takkan minyak sawit pun pening jugak...??

Ikut yang pakteh dapat info dari pekedai...masalah berpunca dari "SUBSIDI" ntah apa2 kata depa...
Adakah ini hasil dari makmal/bengkel subsidi?...

Pakteh sokong subsidi dikurangkan tetapi jangan celarukan rakyat...faham tu..bukan keliru tapi celaru..

p/s: Pilihan utama pakteh minyak SAJI dan SERI MURNI keluaran FELDA dan SIME DARBY...tapi dah 2 minggu tak nampak botol2 minyak bersaiz 5kg.

Tuesday, December 28, 2010

Edisi Siasat: jangan harap balaci sahaja daftar mengundi

Artikel ini merujuk kepda tulisan muda tengah

Saban kali mesyuarat di peringkat cawangan atau bahagian, pasti ada yang bangkitkan isu daftar pemilih. Kumpulan sasar ialah anak muda yang gagal mendaftar. Diterjah kononnya tidak patriotik dan gagal menyelami hasrat sebuah negara demokrasi. Maka SPR pun keluarkan dana memberikan insentif kepada wakil setiap parti untuk mencari dan mendaftarkan pengundi baru.

Adakah kita terlupa atau sengaja buat-buat lupa atau mungkin kita terleka dan teralpa. Rupa-rupanya ramai juga Sang pengembala diatas sana yang enak diulit kerusi empuk tidak memandang walau sebelah mata tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia. Lebih parah mereka ini dari kalangan ketua-ketua GLC atau anak syarikat GLC yang kononnya menjadi pendokong kepada hasrat nurani kerajaan menjana ekonomi negara.

Bagaiman boleh berlaku seorang yang berkedudukan masih belum pernah mengundi sedangkan umur dah separuh masak?. Ini membuktikan bahawa tuduhan/kenyataan ramai blogger sebelum ini adalah benar iaitu....GLC yang ditatang oleh kerajaan BARISAN NASIONAL/UMNO ini dimiliki oleh orang-orang yang tidak ada semangat patriotiknya. Dipacu oleh mereka yang tidak ada jiwa UMNO/BN malah ramai yang terang-terang memusuhi UMNO/BN.

Siapa yang melantik mereka....fikir-fikirkan.

p/s: KEDA di Kedah ni Pengerusinya adalah juga Ketua Perhubungan UMNO Negeri...Dato' Bashah...agak-agak mampu tak Bashah buang semua daki-daki hijau yang melekit di KEDA tu??....pakteh tak halang orang cari makan sara anak bini...tapi kalau dalam bekerja masih berpolitik malah membuat honar kepada orang yang membayar gaji anda....elokla daki-daki ini di cuci.

Monday, December 27, 2010

Edisi Nasional: Calling untuk Kabinet

Kata pakteh....hari ni ada perubahan kabinet disamping beberapa negeri menerima ketua baru. apa yang menjadi realiti cuma perubahan di peringkat negeri.

Perubahan di kabinet insyaallah akan ada. Ikut maklumat yang pakteh terima...Insyaallah esok...ya..esok...tunggu pengumumannya.

Paling penting ada timbalan menteri akan dapat menteri penuh.

Tahniah kepada Dato' Razali Ibrahim...Insyaallah bakal Menteri Penuh di kementerian Belia dan Sukan. (ini belum pasti 100% cuma dikhabarkan kepada pakteh petang tadi.)

p/s: Betoika ada perubahan...betoi la kot kalau ikut pada maklumat tu. Kalau tak betoi...hehehe...nak kata apa lagi dah kalau tak betoi...tunggu lagi lama la untuk tengok perubahan di beberapa kementerian yang agak lesu dan masih berfikir ala zaman batu.

Edisi Kedah: Calling untuk Bashah dan Mukhriz....Tepat

Tepat seperti yang dicatat oleh pakteh di sini

Ramalan yang tepat dari segi Ketua, Timbalan dan tarikh diumum...
Tq kepada informer pakteh....

Selamat menjalankan tugas untuk Bashah dan Mukhriz....
DS Najib dah pilih...so kepada semua penyokong setiap calon pilihan anda...terima dan berlapang dadalah dengan pilihan tersebut.

Edisi Panas: Rombakan Kabinet hari ini... !!!!

Pakteh terjaga awal tadi...jam 4.30 pagi..selepas subuh bari sambung semula mimpi indah...mimpi Malaysia belasah Indon di gelora bung karno..

Dalam asyik dibuai mimpi...ada panggilan masuk...kalau setakat ajak minum pakteh dah tak layan. Tapi selepas salam terus berbunyi...rombakan kabinet hari ni...Ketua Perhubungan UMNO negeri pun hari ni...terus hilang mengantuk...

Pakteh nak kata tipu...banyak berita dari nombor panggilan ni adalah tepat...lagipun hanya beberapa hari lagi nak masuk tahun baru, DS Najib dah janji sebelum tahun baru Ketua Perhubungan Negeri di beberapa negeri akan dapat ketua baru.

Bila soal kabinet pula...pakteh teringatkan Ketua Pemuda...alahai..apalah nasibnya. Begitu juga menteri yang jaga penerangan...kalau setakat didesak oleh rakyat baru nak tunjuk bola live jam 8.00..bermakna menteri ni dah gagal menyelami kehendak rakyat. Sepatutnya kalau menteri tu lebih muda...pasti menyedari rakyat ingin menonton bola tepat pada masanya..bukan selepas didesak...

Pakteh juga teringatkan harga minyak Ron 95 yang dijanjikan takkan naik tahun ni tapi tiba-tiba naik 5 sen. Begitu juga menteri yang jaga ISA...orang dah kata Isamudin Suka Amaran (ISA). Isamudin lebih cemerlang di tempat lain....badan dah tinggi, elok cuma lembut dalam action.

pakteh nak sambung tidoq..hari ni pakteh cuti...nak temankan makteh selesaikan beberapa urusan dia...
apapun..tidoq pakteh lebih nyenyak selepas Malaysia kalahkan Indon....Tahniah Malaysia kerana berjaya maling 3 gol dari Indon...

Edisi Sukan: Tahniah Tahniah dan Tahniah

Tahniah buat pasukan bolasepak negara yang berjaya membenam Indonesia 3 - 0.
Harapan kita semua, perlawanan akhir kedua nanti di stadium Bung Karno kejayaan ini akan diteruskan.

Sunday, December 26, 2010

Edisi Banjir: Bantuan banjir di tipu...Kedah & Perlis

Dah lama pakteh nak tulis bab menipu cuma pakteh tunggu isu ini ditimbulkan oleh pihak kerajaan persekutuan.

Sahabat pakteh ada beritahu..masa senarai nama dikutip...(pengutip nama adalah JKKKP), semua serbu ambik borang. Ahli PAS malu-malu kucing tapi sebat juga borang. Paling menarik...dalam malu-malu kucing, mintak borang lebih. Katanya untuk jiran-jiran. Skali diberitahu semua kena ambik sendiri sebab nak tapis, terus tertunduk malu.

Ingatkan selesai di situ dengan masalah ahli-ahli pas ni. Rupa2nya depa cerdik. Suami declare satu borang, Isteri declare 1 borang, anak declare reban ayam n rumah lama maka dapat la hantar 3 borang. Mujurlah JKKKP menjalankan tugas dengan amanah. Beliau siasat dengan teliti kerana amat mengenali orang-orang kampung beliau.

Bagaimana dengan ahli UMNO/BN?. Juga ada yang cuba meniru skill ahli Pas . Ahli-ahli pas yang kononnya baik dan alim tu rupa-rupanya lebih rakus merebut bantuan dari kerajaan Pusat. Pakteh cadangkan setiap bantuan di cop dengan logo 1Malaysia yang kekal. Agak-agak sudi tak ahli-ahli pas ni terima?

p/s: Betoika ahli pas ni bab sokong memang pangkah Pas tapi dalam soal duit/harta...depa lebih dasyat kemaruknya dari lain-lain ahli parti?..betoi la kot kalau tengok pada gayanya.

Edisi Nasional: Akhirnya 1Malaysia diterima

hahaha...
jarang pakteh gelak tapi dalam isu ni..
hahaha..pakteh nak gelak macam2 kawan2 pakteh
dah lama kawan2 pakteh gelak
hahaha

Apa isunya..
ada daerah di Selangor kuatkuasakan larangan naikkan simbol/logo 1Malaysia di premis perniagaan masing2. Tapi rakyat tak sokong...SUHAKAM pun tak sokong.

Ronnie Liu exco yg bertanggungjawab dalam soal ini akhirnya terima hakikat
HAKIKAT bahawa gelombang 1Malaysia sudah tidak dapat dihalang. Gelombang 1Malaysia sudah tidak MAMPU ditangkis kerana sudah menyerap ke 84% rakyat. Jika dihalang natijahnya rakyat akan bangun memberontak.

pakteh gelak lagi.....hahahaha

Ronnie Liu akhirnya tangguhkan larangan tersebut sehingga isu ini menjadi jelas. Bila nak jadi lebih jelas....Bila MB Selangor pulang dari berseronok...eh..bercuti. Jika masih samar mengapa dikuatkuasakan..
Jangan nak spin isu kata Pihak berkuasa tempatan yang gatal2 pi buat kuatkuasa sedangkan Awak dan kerajaan negeri awak melalui mesyuarat exco yg membuat keputusan baghal tersebut.

hahahaha

Akhirnya 1Malaysia Menang....

Tahniah DS Najib...tahniah tahniah dan tahniah

Friday, December 24, 2010

Edisi Rakyat: Janji BN...RM500 untuk setiap keluarga

Jika hari ini gula naik harga
puncanya pasti nak elakkan diabetes menoda
Jika hari ini petrol naik harga
puncanya pasti nak kurangkan pencemaran alam maya

Jika hari ini pak menteri berani bersuara
puncanya pasti semalam PM memuji tindakannya
Jika hari ini sang pemimpin tertidur lena
puncanya pasti rakyat kurang mengadu domba

Semua tu alasan Bro...alasan zaman dianasor bro...alasan zaman batu. Zaman Hang Tuah pun dah tak pakai alasan tu.

Harga gula hanya RM2.10/kg dan jika dinaikkan lagi 20sen, pengguna tetap beli gula kerana apalah sangat 20sen. lainlah kalau betul-betul nak pastikan rakyat malaysia kurangkan pengambilan gula, naikkan harga menjadi RM15/kg, pasti akan berkurangan orang yang membeli gula.

Harga petrol walau dinaikkan, rakyat tetap terpaksa beli dan janganlah gunakan alasan negara jiran lebih mahal. Bro...kami rakyat Malaysia bro...

Pakteh rasa pilihan yang ada kini ialah mengadu nasib kepada Pakatan Rakyat. Buku Jingga bertajuk, "Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia!" amat menarik kerana yang bergelar cikgu pasti akan menerima kenaikan RM500 dalam tempoh 100 hari. Jika cikgu dah dinaikkan...sudah pasti...kakitangan yang lain akan meminta dan akhirnya PR rakyat akan berikan juga kepada semua kakitangan kerajaan. Ini sudah bagus Bro...

Apa pilihan yang BN ada untuk menolak manisfesto PR ini?. Pakteh rasa DS Najib boleh mengeluarkan buku hijau bertajuk " 1Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan" dan memberi janji setiap keluarga rakyat Malaysia akan menerima imbuhan RM500 setiap bulan.

Jika ini boleh dilakukan oleh BN, barulah dinamakan rakyat didahulukan...bukannya GLC didahulukan. Angin sepoi-sepoi bahasa yang dok menusuk ke telinga pakteh ni memang kurang enak. Jika syarikat swasta diberikan hak untuk mengutip saman kesalahan jalanraya, sudah pasti bertimbun2 surat peringatan akan sampai seperti surat bank, surat bil telefon dan surat peringatan kad kredit. Agak-agak apa ayat yang akan keluar dari rakyat 1Malaysia?...Semuanya akan menjurus kepada BN yang tidak peka dan tidak cerdik dalam menangani isu saman traffik.

RM500 yang dianugerahkan oleh BN setiap bulan tu bolehlah digunakan untuk membayar sewa rumah. Alhamdulillah, pakteh dapat bayangkan berapa ramai keluarga yang akan mampu menyewa rumah yang selesa untuk dihuni oleh keluarga. Sang anak takkan lagi tidur ditepi pintu tandas yang mungkin berlubang dan hanyir akibat bau longkang di kejiranan setinggan. Kebanyakkan rumah sewa yang agak selesa kini sekitar RM350 hingga RM600 sebulan bergantung kepada kawasan.

Dari mana nak kutip RM500 untuk setiap keluarga?...sedangkan untuk 400 ribu cikgu pun TS Mahyudin kata dah boleh bangkrup negara. Bro...GLC yang ditubuhkan tu dari duit sapa??...bukan duit rakyat kaa?. Memang la hujah guna duit GLC ni nampak bodo dan kuno serta tak cerdik tapi bekas TPM (B.A.B.I) pun memberikan hujah yang sama apabila membahaskan mekanisma untuk mengurangkan harga minyak. Bro...bekas TPM pun taruk duit Petronas jugak untuk kurangkan harga minyak.

Jika BN gagal memberikan gula-gula yang lebih bagus dari buku jingga PR, pasti ada juga yang terlena diulit RM500....pakteh percaya PR ni pembohong tapi sekurang-kurangnya...depa ni pandai berjanji walau tak dikota.

p/s: Setakat nak beri penerangan terperinci....berapa ramai yang akan dengar dan ambik faham?.

Edisi Sik: Siri (2) Calon-calonnya....!!!

Pakteh masih menaruh harapan individu yang merasakan dirinya layak untuk dicalonkan sebagai wakil UMNO di Parlimen Sik dalam PRU13 nanti memikirkan semula hasratnya. Kuat manapun anda melobi...akhirnya DS Najib akan menilai jasa dan kemampuan anda dan pakteh yakin...wang ringgit anda akan melayang begitu sahaja.

Kepada rakan-rakan yang mungkin terbaca blog pakteh ni boleh cuba berikan nama calon yang dirasakan layak untuk parlimen Sik. Mungkin juga ini memberi ruang dan peluang kepada Ketua UMNO Bhg Sik untuk menilai siapa yang akan dipilihnya.

Thursday, December 23, 2010

Edisi Saman: Ini berpunca dari UMNO..!!!


Semalam pakteh cuba semak di secara online kalau-kalau saman ekoq keatas pakteh makin bertambah. Sebenarnya sepanjang hidup pakteh, hanya ada satu kesalahan jalanraya yang menyebabkan pakteh disaman. Tahun 2004, langgar lampu merah (langgar lampu kuning kepada merah sebenarnya). Itu satu2nya saman yang pernah pakteh dapat.
Bila semak semula semalam, Ternampak lagi satu saman muncul...18/12/2010 jam 3.38 petang tempat Padang Besar.

Ini gara-gara makteh yang dok pujuk dari malam sampai pagi ni...dah termakan pujuk rayu makteh...maka kena saman la pakteh sebanyak RM30 kerana parking di tempat tak betul. Ini gara-gara UMNO yang tak reti nak buat parking banyak la ni...Duit parking kutip RM2 tapi petak parking tak banyak. Pakteh redha la RM30 ditambah saman lama RM100 selepas diskaun 50%, melayang jugak RM130 + roadtax RM70..maka jumlah yang pakteh kena bayaq RM200. Bab Insuran biaq pi la..tu gheja orang bisnes...memang nak kena caj.

Semalam juga pakteh pi nak bayaq di pejabat JPJ...PRO yang dok tunggu habaq kata Encik kena pi bayaq di sana pasai nak settle skali dengan saman. Isk...apa la UMNO ni buat gheja...takkan takleh settle di kaunter yang sama?. Perut buncit pakteh ni mana nak larat jalan jauh2 lagu ni. Bila sampai...pakteh tercari-cari mesin utk tekan nombor...skali guard sound pakteh...Encik...sini tak pakai nombot..Encik duduk sana sat lagi saya pangge...Encik nak buat apa??...ooo nak bayaq saman...takpa...Encik tunggu sat noo...skang ni sibuk...kaunter ada sorang ja...dia pulak tak besa lagi ramai2 camni...tunggu sat noo.

laaa...apa punya UMNO...buat offer 50%...kaunter sedia satu jaa?...isk..isk..isk.
Bila time pakteh nak bayaq...dia kata..Encik..ni bukan saman kami...ni saman traffik nii...isk..pulak dah. Pakteh ni keja motong getah ja...mana nak tau nak kena bayaq banyak2 tempat. Ni semua gheja UMNO la ni....

Dah puas tunggu akhirnya tak dapat...pakteh pi semula di kaunter utama...tungguuuu
sampai giliran...pakteh pun habaq...Saya nak bayaq roadtax n nak batal tuntutan dari bank. Belum sempat ayat pakteh habis...kerani tu kata...ok..
pakteh dok compius la jugak...dia ni ada ilmu ka?...skali dia cuma ambik geran ja n pulangkan statment pengesahan dari bank...maka pakteh pun ulang...saya nak buat skali pembatalan tuntutan...mai RM70...hehe..tu ja ayat dia. laaa...pakteh ulang lagi.
akhirnya roadtax siap...pakteh kata..pembatalan belum buat?...dia kata awat tak habaq tadi...mak aih...yg dok ulang sampai tiga kali tu apa?..sora pakteh ni bukannya romatik sangat pun sampai dia tak dengaq...pastu dok ngomel bla bla bla...hehe...camni la pegawai UMNO...isk UMNO ni...teruk sungguh.

Bila kluaq terus nak pelekat roadtax di cermin..nampak yg lama dah terkoyak...isk...koman sungguh idea UMNO ni..takdak cara lain ka nak buat roadtx. yang dok tiru dulu bukan orang lain...orang2 makan rasuah dari hangpa jugak.

Isk...pasai pa dok kena tang batang idung UMNO taktau?...takkan semua gheja buat UMNO salah???

Sebenarnya...untuk menuduh dan mencari kesalahan amat mudah terutama dalam mentadbir sebuah negara yang berkembang pesat seperti Malaysia ini, cuma setiap individu, pertubuhan atau parti yang menuduh itu, mampukah mereka memberi alternatif/jalan/cadangan yang lebih baik dari setiap keputusan yang dibuat oleh kerajaan?. Sepatutnya PR mampu menjadi pemantau dan pengawal kepada kesalahan kerajaan kerana mereka pembangkang namun mereka lebih seronok mencari kesalahan tanpa memberikan jalan penyelesaian. PR jika dibiarkan memerintah adalah seperti tikus membaiki labu...habis punah ranah. Maka wadah 100 hari selepas mereka menang PRU13 hanyalah berunsurkan taik iaitu busuk lagi membusukkan...

p/s: Penyokong PAS/PR meletakkan semua kesalahan di bahu UMNO/BN...malah jika taik mereka tidak keras, tidak panjang atau tidak besar...juga disalahkan UMNO/BN. Betoika...??...kalau PR..comfirm betoi.

Monday, December 20, 2010

Edisi Sik: Siri (1)!!! Lobi, Dobi, Kopi, Bobby, topi....tapi layak ka???

Assalamualaikum.

Beberapa panggilan pakteh terima dan beritanya masih politik. Selain arus melobi untuk jawatan Ketua Perhubungan Negeri....aktiviti melobi untuk dicalonkan dalam PRU13 juga turut rancak. Pakteh terima keadaan ini kerana itulah politik cuma yang melobi tu layak ka?. Pakteh pernah letakkan komen di blog pakteh berkaitan kemampuan untuk menilai diri sendiri samada layak atau tidak seseorang itu menawarkan diri untuk dicalonkan dalam PRU13. Untuk kali ni pakteh takkan sebut nama dan kawasan samada DUN atau PARLIMEN cuma...fikirkan kelayakan anda dan kesungguhan anda. Jangan hanya kerana inginkan lonjakan dalam perniagaan...jawatan YB menjadi idaman.

Paling mudah analogi pakteh nak bagi...jika anda penoreh getah...berapa banyak anak Sik yang mampu anda lahirkan untuk menjadi tokoh hebat atau paling tidak...keluarkan mereka dari kepompong kemiskinan, kedaifan, kemunduran yang selama ini membelenggu Sik.

p/s: Pakteh tak kisah kalau nama yang diberi kepada pakteh tu orang yang telah banyak berjasa kepada Sik atau memang sedang berjasa kepada penduduk Sik.

Thursday, December 16, 2010

Edisi Kedah: Wahai UMNO...Gerak Kerja bukan kena gerak baru buat kerja


Azizan Abdul Razak menyampaikan Anugerah Penaung Tetap LIFE dan Anugerah Insaniah-IRTI LIFE 2010 kepada Dr. Mahathir Mohamad di Langkawi, semalam. - BERNAMA


Berita penuh di sini

Ketika kepimpinan UMNO Kedah sibuk melobi untuk diangkat oleh DS Najib menjadi Ketua Perhubungan, Mantan Perdana Menteri, TDM terlebih dahulu diangkat menjadi Penaung Tetap LIFE dan menerima Anugerah Insaniah-IRTI (Institut Latihan dan Penyelidikan Islam) LIFE 2010 pertama. LIFE iaitu Persidangan Ekonomi dan Kewangan Islam Langkawi dianjurkan oleh Kolej Universiti Insaniah, Kerajaan Negeri Kedah dan IRTI, yang merupakan unit di bawah Bank Pembangunan Islam (IDB), Jeddah

Melihat kepada senarai penganjur, Pakteh memberi tabik kepada DS Azizan Abdul Razak. Keupayaan untuk menggambarkan beliau mampu duduk bersama TDM malah menganugerahi pula TDM seperti yang dinyatakan memberi bukti bahawa Pas Kedah sebenarnya mempunyai perancangan yang sangat rapi untuk terus menguasai negeri Kedah. Insaniah, Kerajaan Negeri semuanya dibawah perintah mutlak DS Azizan, dan program sebegini memberi kesan besar kepada tanggapan umum terhadap DS Azizan dan Pas. Mungkin tokngah dan mak ucu di kampung kampung tidak mempedulikan gambar dan program ini namun fikirkan impaknya kepada golongan atas pagar dan profesional. DS Azizan sebenarnya sudah mempraktiskan strategi sebegini sudah lama namun Pakteh menyedarinya apabila beberapa tokoh pro BN dianugerahkan darjah kebesaran oleh DYMM Sultan Kedah.

Pakteh amat percaya UMNO Kedah mempunyai gerak kerja yang dirancang untuk mengembalikan Kedah ke tangan BN, namun biarlah ianya dipanggil gerak kerja jangan tunggu DS Najib gerak...baru nak buat kerja seperti tilam banjir yang jadi senjata makan tuan.

p/s: Dalam kes ni...DS Azizan Abdul Razak lebih ideal dari Dato' Bashah (katanya calon terbaik untuk Ketua Perhubungan UMNO Kedah). Mungkin rakyat akan lupa kes DS Azizan disampuk hantu air sehingga mengamuk press beberapa minggu yang lalu. Betoika?....betoi la kot.

Monday, December 13, 2010

Edisi Liwat: Anwar diperangkap!!.. apa maksudnya?




Sejak dari kecik, pakteh memang agak mahir dalam soal memasang perangkap. Semasa di sekolah rendah, burung dan ikan merupakan mainan utama dan cara mudah untuk mendapat kedua binatang peliharaan ini ialah dengan memasang perangkap. Amat mudah memasang perangkap kerana pakteh amat mengetahui makanan kegemaran sang burung atau ikan. Pelbagai cara digunakan untuk memerangkap burung, salah satunya dengan meletakkan jebak/sarang yang mempunyai perangkap bersama dengan denak (burung yang jinak). Setiap burung yang tertarik kepada denak PASTI akan terperangkap dan akan menjadi milik pakteh. Cara kedua yang pakteh gunakan ialah dengan meletakkan umpan yang menjadi kegemaran burung. Contohnya buah pisang yang masak ranum lagi kekuningan yang dikupas kulitnya, pasti sang burung yang terbiasa makan pisang akan menggeletar kepaknya, berdegup jantungnya, meleleh air liurnya melihat pisang yang terhidang. Kebiasaannya berakhir dengan burung tersebut menjadi milik pakteh kerana jarang sang burung sanggup meninggalkan umpan kegemaran walaupun tahu ianya ialah perangkap pakteh.


Pakteh amat faham, perangkap hanya akan terkena jika umpan yang digunakan adalah memang SAH menjadi kegemaran mangsa yang bakal diperangkap. Contoh mudah, jika pakteh letakkan rumput sebagai umpan kepada harimau, kebarangkalian untuk pakteh dapat memerangkap mangsa adalah rendah, jadi umpan yang bersesuaian adalah perlu dan penting. Jadi jika seekor burung yang ditangkap dan dikurung kerana memakan buah pisang yang pakteh letakkan dalam perangkap, burung tersebut perlu diakui sebagai PEMAKAN PISANG. Soal samada burung itu termakan kerana diperangkap atau memang kebiasaanya burung tersebut makan bebas di pokok-pokok pisang, ianya sudah menjadi persoalan kedua.

Begitu juga dalam kes Anwar dikatakan diperangkap untuk meliwat Saiful, Jika Anwar bukan seorang peliwat, mana mungkin kejadian liwat akan berlaku kerana naluri untuk meliwat hanya ada pada seorang peliwat.

p/s: Kalau hang bukan suka pisang PASTI hang dah lari....dan takkan terperangkap. Hanya jauhari mengenal manikam....Anjing kalau dah terbiasa makan taik..tak dapat makan, dapat cium bontot pun dah okkkk...

Sunday, December 12, 2010

BREAKING NEWS !!! Alhamdulillah Dato' Haji Mukhriz bersetuju...



Inilah natijahnya apabila cuba bermain kotor. DMM dikatakan menolak namun kenyataan di Penang kelmarin adalah sebaliknya. Kami rakyat bawahan menyambut baik kesudian DMM menerima perlantikan sebagai Ketua Perhubungan sekiranya ditawarkan.

Baca laporan di:



1. Kedahtimes
2. ALoqStaq
3. Pelantaq Hujah

Edisi Kedah: Sepatutnya Mukhriz...


Minggu pertama disember 2010 merupakan minggu yang sibuk bagi Ketua UMNO Bahagian. Mereka terkejar kesana sini untuk menunggu ketibaan PM. Alhamdulillah, semangat mereka begitu kuat untuk menunggu seorang presiden. Tahniah.

Tak kurang juga selain Ketua Bahagian, YB, penyokong, peminat, penduduk dan pelobi turut serta meramaikan setiap program yang dihadiri PM. MInggu ini juga merupakan minggu yang digunakan sepenuhnya oleh pelobi untuk membuat TKO kepada pesaing masing-masing kerana sudah tidak ada ruang waktu lagi selepas ini. Tarikh untuk Tuan Presiden Parti membuat pengumuman semakin dekat inilah masa terbaik untuk mengerahkan segenap kekuatan yang ada agar terpilih sebagai Ketua di Kedah. Akhirnya tertonjollah nama Bashah, yang berjawatan Timbalan Ketua ketika ini. Jika dilihat hirarki selepas Shafie Afdhal, memang jawatan ketua sepatutnya milik beliau namun jika dilihat dari gerakkerja UMNO di Kedah...lebih baik orang lain.

Jika bermain strategi, Bashah dilihat berjaya kerana terdapat ramai orang hampir di seluruh Kedah percaya beliau sudah SAH akan mengetuai UMNO Kedah dan Timbalannya Mukhriz. Untuk lebih enak didakyahkan bahawa Mukhriz memang telah dipilih sebagai Ketua namun MENOLAK kerana "tidak yakin". APa maksudnya dakyah sebegini. Tujuannya supaya akar umbi menerima dan redha dengan perlantikan Bashah.

Teori "MB Kedah yang sukses sebelum ini semuanya bodo (pendidikan tak tinggi) tetapi pegawai sekelilingnya cerdik" sudah tidak boleh diterima pakai. Adalah lebih bermaruah dan hebat sekiranya Kedah memiliki Ketua yang cerdik dan dianggotai oleh pegawai sekelilingnya juga orang yang cerdik. Oleh itu ayat "Orang bodo jadi ketua kepada orang cerdik" sudah boleh ditukar.

Mukhriz bersedia bila-bila masa sekiranya dilantik malah beliau tidak pernah menolak perlantikan sebagai Ketua Perhubungan di Kedah. Bagaimana beliau nak menolak sekiranya memang tidak pernah ada soalan bertanyakan persetujuan beliau. Dari sini pakteh melihat terdapat dakyah atau strategi licik untuk menaikkan individu lain selain dari Mukhriz. PM tahu dan ramai orang tahu, akar umbi Kedah mahukan Mukhriz.

Blog pakteh sekali lagi memberi sokongan sepenuh hati sekiranya terdapat usaha untuk memberikan peluang kepada Mukhriz agar dilantik mengetuai UMNO Kedah. Bukan yang lain tak layak namun Mukhriz lebih mendapat sokongan rakyat. Ramai penguasa parti di Kedah sebenarnya mengiktiraf AURA Mukhriz, jika tidak masakan mereka sanggup berpusu-pusu pergi/datang ke setiap program Mukhriz di Kedah walaupun tidak dijemput. Lebih menarik...Penganjur ditinggalkan, yang datang secara pipi tak mancung hidung tersorong-sorong berebut-rebut untuk berucap bagi menunjuk2 kepada Mukhriz bahawa merekalah orang yang Mukhriz boleh harapkan. Jangan dilupa kes di Harvard Hotel, Bidong beberapa waktu yang lalu. Sapa yang pi tanpa jemputan tu..bolehlah terasa dengan kenyataan pakteh ni.

Mereka yang cuba menonjol diri ini sebenarnya sanggup berbuat apa sahaja kecuali melibatkan periuk nasi mereka. Contoh mudah yang jangan semua pihak lupakan, Kenyataan Mukhriz agar Tun Abdullah letak jawatan akibat kekalahan dalam PRU 2008, berapa ramai ADUN/MP dari UMNO yang sanggup berdiri bergambar bersama Mukhriz ketika itu?. Kedah perlukan pemimpin yang berani seperti Mukhriz dan bukannya kaki bodek.

Begitu juga dakyah orang lain tak dilantik kerana mereka orang-orang KJ, Bagi pakteh, jika PM memang ingin menidakkan orang KJ, individu terbaik ialah Mukhriz. Pakteh yakin bahawa Mukhriz 200% bukan orang KJ.

p/s: Pengesahan bahawa Bashah sudah SAH dilantik sebagai ketua tu...Betoika...kaa hangpa balaci dia saja yang dok mainkan isu ni agar orang percaya n orang terima?

Thursday, December 9, 2010

Edisi Najib:!! Calling untuk Bashah dan KJ



Ketika sedang asyik menatap wajah makteh sekitar jam 11.00 malam, seorang sahabat menghubungi pakteh. Katanya Betoika?....aik..tu nama blog pakteh...apa yang betoi? tanya pakteh....

Menurut sahabat pakteh...dari suara atasan UMNO sudah mengesahkan bahawa Ketua Perhubungan UMNO negeri sudah SAH milik Bashah dan yang akan menolongnya Mukhriz. Katanya lagi 28 Disember 2010 ni Najib akan umum perkara tersebut. Sambil ketawa sahabat pakteh kata.."elok la tu...orang bodo jadi ketua orang cerdik...". Entah apa maksudnya pakteh pun tak tau...

Pakteh kata takkan Mukhriz nak balik mai Kedah jadi penolong pengawas ja?. Pakteh kata lagi...Kalu Mukhriz balik mai Kedah ni...rakyat memang syok tapi dia pasti kena kepak/pangkaih/cantaih sampai mampoih. Pakteh dok nampak kalu Mukhriz balik jadi Pengawas ka penolong pengawas ka...nasib dia mungkin seperti dijangka. Cuma sinar yang diharapkan adalah manis mulut dari Kebanyakkan Ketua yang mengakui bahawa mereka orang Mukhriz (dalam pemilihan yang lalu).

Bila buka blog pagi ni, terbaca pulak blog Azli Shukri yang menulis tentang KJ bakal jadi Menteri penuh dan kemungkinannya di KBS. Dalam bab KJ ni, baca la ulasannya di blog2 lain yang Pro BN. Insyaallah. kata hati pakteh senada dengan kebanyakkan blog tersebut. Gambar di atas ni sebagai langkah awal KJ untuk menghidupkan dunia anak muda...

kata pakteh: betoika?....betoi la kot kalau dah KJ sanggup jalan ke parlimen dan beraksi ala2 brad pit atas stage tu..

Wednesday, December 8, 2010

Edisi Terhad: Nik Aziz...Ruang yang semakin sempit


Pagi-pagi begini selalunya pakteh akan baca blog pakteh dan blog pro BN dan PR. Berita pagi ni yang pertama pakteh baca dari blog Azli Shukri Today, Tn. Guru Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am Parti Pas sakit dan dikhabarkan tenat. Beberapa pro BN menulis tentang perkara ini dan Alhamdulillah...semuanya mendoakan kesejahtaraan ke atas Nik Aziz Nik Mat.

Pakteh mengambil kesempatan ini untuk mendoakan agar Mursyidul Am Pas ini akan cepat sembuh dan sihat. Khabarnya sakit beliau berturutan sejak berada di Tanah Suci menunaikan Haji. beberapa blog memaparkan gambar beliau di Tanah Suci berkerusi roda. Dalam berpolitik ada batasnya. Kita boleh berdebat, berhujah, berkilas pusing namun akhirnya apabila saat ditimpa musibah, Sebagai umat Muhammad S.A.W, kita terpanggil untuk turut serta mendoakan kesejahteraan Beliau. Kepada Kaum keluarga, sahabat handai dan penyokong Pas, bersabar dan berilah peluang untuk Tn. Guru Nik Aziz berehat.

Kebanyakkan pimpinan Pas tahu Tn. Guru Nik Aziz tidak sihat dan sudah tidak mampu untuk bergiat aktif dalam politik. Pakteh melihat pilihanraya Galas yang lalu memberi kesan yang agak besar kepada kesihatan Tn. guru. Bukan kerana kekalahan Pas di tangan BN tetapi Tn. guru Nik Aziz dikerah keringatnya siang dan malam untuk meraih undi. Melihat kepada angka umur beliau yang hampir mencecah 80 tahun, Tn. Guru Nik Aziz tidak sepatutnya diperlakukan sedemikian rupa. Selepas pilihanraya kecil DUN Galas, beliau terus ke tanah suci Mekah dan dikhabarkan mulai kurang sihat. Ini adalah rentetan yang pakteh maksudkan.

Akhirnya...kepada Allah jua kita berserah dan sekali lagi..marilah kita sama-sama mendoakan kesejahteraan Tn. guru Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am Pas yang juga Menteri Besar Kelantan.

Tuesday, December 7, 2010

Edisi Liwat: Doa orang yang dizalimi tidak terhijab

Pakteh masih tertunggu-tunggu sumpah dari Anwar...
1. Sumpah di tak tutuh punggung saiful
2. Sumpah dia tak tutuh punggung sukma
3. Sumpah dia tak tutuh Azizan
4. Sumpah dia tak tutuh Samsidar

Kalau rasa letih nak sumpah empat perkara di atas, sumpah untuk kes tutuh punggung saiful pun dah cukup...sebab saiful dah renew dia punya sumpah. selepas sumpah 2008, saiful dah berdoa di Mekah sewaktu menunaikan haji dan membuat pengakuan memang benar punggungnya ditutuh oleh Anwar...

------------------------------------------------------------------------------------
Artikel utama pakteh petik dari: The Flying Kick Author : Cucu Tok Wan

Antara doa yang dimustajabkan Allah Taala adalah doa orang yang teraniaya dan dizalimi. Sama ada lambat atau cepat, doa tersebut, pasti Allah Taala tunaikan di dunia ini. Balasan bagi orang yang berbuat zalim, tidak hanya berbentuk fizikal, bahkan juga berbentuk emosi.

Apabila Saiful Bukhari Azlan, orang yang mendakwa Anwar Ibrahim meliwatnya bersumpah muhabalah, ramailah para penyokong Anwar Ibrahim yang mentertawakan dan menggelakkan anak muda pembancuh kopi bergaji mahal itu. Lebih mendukacitakan ialah prosedur sumpah itu pula yang dipertikaikan, bukannya isi kandungan sumpah tersebut dan kes yang cuba dibangkitkannya.

Perbicaraan Anwar Ibrahim meliwatnya sudah melewati 18 bulan dan menjadi antara perbicaraan terpanjang dan memakan masa paling lama di Malaysia kalau tidak pun di dunia. Perbicaraan sebenar masih belum berlaku sebaliknya selama 18 bulan, kerenah Anwar dan barisan peguambelanya hanyalah ingin menggugurkan kes berkenaan dari segi teknikal, bukannya dari segi fakta.

Lantaran itu, kesempatan menunaikan ibadah Haji di Tanah Suci Makkah telah digunakan oleh Saiful untuk melakukan satu lagi sumpah muhabalah. Kali kedua sebenarnya, sedangkan orang yang kena tuduh pula, mencari pelbagai helah untuk tidak bersumpah laknat sama ada dengan kaedah tradisional mahupun dengan kaedah yang dianggap menepati syara' seperti yang diterangkan oleh Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam usaha membela Anwar Ibrahim.

Antara lain yang terkandung di dalam muhabalah adalah sumpah laknat ke atas diri sendiri atau orang yang dituduhnya. Secara tidak langsung ia adalah sebuah permohonan atau doa kepada Allah Taala agar menurunkan bala dan kelaknatan, sama ada kepada orang yang bersumpah, mahupun kepada orang yang disumpah.

Dalam beberapa keterangan al Quran, Allah Taala memperingatkan tentang dosa dan kezaliman serta balasan azab yang Allah Taala turunkan kepada manusia yang zalim. Azab bala Allah Taala itu tidak hanya meliputi orang yang berdosa, sebaliknya diturunkan kepada seluruh penduduk.

Takutilah Allah Taala yang azab-Nya sangat keras!!!

Para penyokong Anwar Ibrahim sekali lagi melawak-lawakkan muhabalah Saiful di Makkah. Di dalam beberapa buah hadis, diterangkan tempat-tempat mustajab doa termasuklah di Hijr Ismail, di hadapan Kaabah dan di Raudhah Masjid Nabawi, selain di Masjidil Haram atau pun di Masjid Nabi.

Gelak tawa boleh berterusan namun azab Allah Taala adalah benar. Bagaimana sekiranya Allah Taala menurunkan bala bencana seperti yang dimuhabalahkan oleh Saiful? Tidakkah bala bencana tersebut bukan sahaja menimpa Anwar Ibrahim, sebaliknya kepada seluruh rakyat Malaysia yang tidak tahu pun macam mana hendak meliwat?

Mungkin keyakinan terhadap siksaan Allah Taala di dunia ini lagi, belum cukup memadai memandangkan tingkat-tingkat keyakinan berdasarkan Imam Al-Ghazali rahimahullah ada tiga macam:

(1) Keimanan orang-orang awam (Mubtadi): Golongan ini menggantungkan diri pada berita dan cerita orang lain. Mereka membenarkan cerita yang dikatakan oleh orang-orang yang mereka percayai. Perumpamaannya seperti ini, seandainya orang yang dipercayai itu mengatakan si fulan ada di dalam rumah, maka orang awam pun membenarkan apa yang didengarnya itu.

(2) Keimanan para ulama: Keimanan ini diperolehi oleh ulama dengan cara istinbath (penggalian kesimpulan daripada dalil dan bukti). Perumpamaanya seperti, dia mendengar suara si fulan di dalam sebuah rumah. Oleh kerana dia mendengar sendiri suara si fulan di dalam rumah, maka ulama itu menyimpulkan bahawa si fulan berada di dalam rumah.

(3) Iman dan keyakinan orang yang arif: Orang arif menyaksikan sendiri Al-Haq tanpa dihalangi oleh hijab. Perumpamaannya seperti, dia masuk ke dalam rumah dan melihat dengan mata kepalanya si fulan di dalam rumah.

Semoga kita semua dan negara ini tidak dilaknati Allah Taala sekalipun kezaliman dilakukan seseorang kepada seseorang yang bermuhabalah kerana sesungguhnya, kita tidak akan tertanggung beban azab daripada Allah Taala, walaupun sedikit, walaupun sekejap. Ujian-Nya kepada kita sahaja pun sudah cukup menyiksakan, apatah lagi azab-Nya!

p/s: Kalau Anwar mampu bersumpah...sudah pasti Anwar sudah bersumpah kerana hasil keuntungannya begitu besar. Anwar takkan lepaskan peluang yang begitu besar....tapi mengapa peluang sebegini dibiarkan?......

Wednesday, December 1, 2010

Peringatan!!! PRU13 makin hampir











Semakin bertambah hari, memang semakin hampir PRU13 tapi yang pakat dok buat telahan...bila?
Penangguhan pemilihan UMNO sehingga 18 bulan adalah petanda jelas disamping program DS Najib yang akan turun ke segenap negeri pada tahun hadapan. PR amat jelas tentang hal ini namun bagi ahli akar umbi BN, bersediakah mereka atau sedarkah mereka mesej dari presiden UMNO ini?. Harapan pakteh, DS Najib dapat memilih tarikh yang benar-benar sesuai dan tidak membuat kejutan sehingga KEM UMNO/BN sendiri terkejut beruk apabila diumumkan negara akan menghadapi pilihnraya pada Mac 2008 yang lalu.

Pakteh sertakan gambar sekitar penamaan calon bagi Parlimen/DUN sik utk PRU12 . Ini untuk peringatan kepada semua agar bekerja lebih keras sekiranya UMNO inginkan kemenangan 3-0 di Sik.

Gambar 1: Keluarga calon Parlimen Sik sedang kesedihan setelah menerima berita kekalahan BN

Gambar 2,3 an 4 : Gambar calon2 BN. hanya Saudara Tajuddin menang di DUN Belantik

Gambar 5: Penyokong setia (Jangan bawak mai dah tukang sorak rambut merah dari KL, Nash pun xyah mai laa - Man Desa bawak katanya)

Gambar 6,7 : Bekas2 Ketua UMNO Bhg. Datuk Mid Man ketika itu masih Ketua Bhg.

Gambar 8: pssst...gamabr terakhir tu malam keputusan diumumkan. Pakteh dan rakan-rakan mengumpul berita dari seluruh Kedah dan keputusannya...gambar juga mampu berbicara.

Saturday, November 27, 2010

Edisi Banjir!!!: Gempar...banjir di Sik berpunca dari landasan berkembar

Hujan lebat disebelah petang menyebabkan beberapa kawasan rendah di daerah Sik dinaiki air. Beberapa penduduk melahirkan kerisauan kerana memikirkan pihak berwajib telah mengeluarkan amaran kemungkinan akan ada gelombang kedua.

Menurut maklumat yang boleh dipercayai, paras air yang naik mendadak di daerah Sik ini berpunca dari pembinaan landasan berkembar. Pakteh turut percaya maklumat ini adalah benar kerana Menteri Besar Pakteh telah memaklumkan sedikit masa dahulu. Begitu juga dengan Ketua Menteri Pulau Pinang juga mendakda atas alasan yang sama.

Sehubungan itu, Pakteh ingin menyarankan kepada pihak berwajib dan berkepentingan di daerah Sik supaya mendapatkan akujanji dari syarikat konsesi yang membina landasan tersebut. Juruteknik elektrik lulusan SPM dari syarikat GAMUDA dijangka akan membuat ulasan berkaitan masalah ini kerana beliau mempunyai pengalaman lebih 4 minggu mengendalikan banjir di daerah Padang Terap yang juga angkara landasan berkembar.

Penduduk Sik mengucapkan terima kasih kepada DS Azizan yang terlebih dahulu memberi amaran berkaitan bodohnya syarikat terbabit membina landasan berkembar. Mereka mengucapkan terima kasih sepertimana DS Azizan mengucapkan terima kasih kerana bantuan yang dihulur oleh kerajaan pusat ketika banjir. Namun begitu, sebelum mengucapkan terima kasih, penduduk turut memaki DS Azizan agar memberi bantuan banjir mengikut cara Islam iaitu tidak berpilih2 dalam mengendalikan mangsa banjir.

Ketika dihubungi di Bandar Baru Beris Jaya, seorang penduduk memaklumkan catuan air terpaksa dilakukan kerana air paip bertekanan rendah dan kadangkala langsung tidak ada air. Keadaan sebegini jarang berlaku dulu namun sejak tahun2 kebelakangan ini, perkara seumpama ini adalah lumrah. Penduduk di Gulau juga mengalami masalah yang sama. Sehubungan itu Pakteh mengandaikan Kerajaan Kedah kini menlaksanakan langkah berjimat cermat agar penduduk tidak terbeban dengan BIL AIR yang melambung tinggi. Tahniah dan syabas kerana telah menemui formula untuk mengurangkan bayaran bil air di Kedah iaitu...air paip tidak disalurkan...yang ada cuma titis-titis air.

Pakteh Kata: Landasan Berkembar di Sik ini sukar dilihat dengan mata kasar seperti juga ahli PKR yang berjumlah 400,000 itu

Tuesday, November 23, 2010

Edisi Terhad: UMNO Bhg. huru-hara sebab RAYA

Huru-hara

Ketua Bhg. dah tak peduli apa nak jadi dengan bahagiannya. Apa yang penting namanya tersenarai sebagai calon.
Ketua Pemuda mula terpinggir kerana mampu melepasi kepala Ketua Bhg.
Ketua Wanita terasa digula-gulakan. Bila nak buat program inilah dayangnya, bila dah gendang pilihanraya dipalu, Ketua Bhg. terus jalan ke depan
Ketua Puteri masih lena. Setiap program serba tak menjadi. Mungkin kurang sokongan atau memang langsung tak mendapat sokongan.

AJK di setiap jentera memang sudah lebih teruk jadinya. Diperingkat Bhg. langsung tidak bermaya. Diperingkat pemuda masih lagi kelihatan namun entah sampai bila mampu bertahan dengan sokongan yang sengaja dikurangkan. Puteri lebih seronok mengikut/membonceng aktiviti Pemuda atau Wanita malah jika aktiviti Bhg, pasti lebih memberangsangkan atau lebih terangsang.

Semua berangan-angan nak jadi calon. timbalan, Naib, malah AJK biasa yang baru suku hari mengenal politik juga memasang impian untuk menjadi calon. Ketua Bhg. yang dulunya kepak tengkuk Tun Mahathir kini memuji jika Mukhriz dipilih namun dalam hati, baiahnya masih kepada Tok Det.

Peruntukan pusat banyak turun kepada Ketua Bhg. semenjak BN Kedah jadi pembangkang di DUN. Jika bijak diurus, pasti sokongan akar umbi kian kuat dan kukuh namun dibanyak Bhg. Peruntukan digunakan untuk memperkukuhkan diri sendiri. Pakteh percaya ada DUN mempunyai penyelaras yang dilantik, mereka ini juga khabarnya kekurangan dana dan jika ini berterusan, rakyat akan fikir BN tak mampu membantu rakyat.

ICU yang diwujudkan untuk menarik sokongan kepada BN boleh menjadi senjata makan tuan. Pegawai di ICU bertindak seperti sengaja untuk menjatuhkan BN Kedah. Pegawai di ICU lah yang merosakkan hati JKKKP di Kedah dengan karenah birokrasi tahap cipan malah amat memualkan. JKKKP yang sesetengahnya berkelulusan darjah 2 sekolah rendah dilayan seperti bola. Untuk apa tujuannya jika bukan untuk menimbulkan kemarahan?. Marah ini ada rantainnya. JKKKP kepada S/U..seterusnya kepada AJK dan seterusnya kepada semua rakyat bawahan. Comfirm sukar nak menang dengan gerakan halus ICU sebegini.

Pegawai2 disekeliling YB/Ketua Bhg. juga perlu suluh kembali diri. Jika inginkan YB anda menang, ubahlah sikap. Anda sudah terlebih sudu dari kuah.
YB sendiri sepatutnya melantik pegawai2 yang boleh diharap dan bukannya mempunyai kepentingan peribadi atau KRONI. Inilah penyakit yang sukar dikawal apatah lagi oleh YB/Ketua Bhg yang lemah.

Sekiranya anda ingin menjadi calon, buatlah kerja seperti ingin menjadi calon, bukannya seperti artis yang mahu dilayan bak puteri kayangan. Aktiviti seorang YB samada di Parlimen atau DUN bukan sekadar menghadirkan diri ke majlis keraian, kenduri kawin, khatan, kematian, sakit demam dan sebagainya TETAPI lebih dari itu. Rakyat mengharapkan satu perubahan yang mampu dibawa ke kawasan mereka. Lebih baik pilih calon PAS yang memang kerjanya makan kenduri dan melawat orang sakit. YB BN perlu lebih efisyen dan kreatif terutama di daerah yang mundur seperti Baling, Sik, Padang Terap, dan Pendang.

Jika anda ingin terus disokong, tunjukkan kemampuan dengan memberi idea yang bernas malah lebih baik jika dibawa pembangunan samada dalam bentuk ekonomi atau sosial. Pemimpin yang baik sudah boleh merangka arah tuju generasi akan datang dikawasannya. Bagaimana anak2 dibentuk dizaman sekolah dan bagi remaja dan belia, apa aktiviti yang mampu menjamin jati diri agar tidak mudah mengaku kalah.

Calon2 JANGAN LAGI memberikan ikan. Calon-calon harus belajar memberikan KAIL/Pancing. Jangan lagi syok sendiri malah jangan buat lagi program syok sendiri.

Dalam kepala hotak sekarang ni dok ligat pikiaq, sapa jadi Pengerusi Perhubungan Negeri. Lantak la sapa pun, yang penting hangpa semua yang teringin sangat nak jadi calon tu...buat kerja untuk rakyat.

Memang majoriti dalam kepala otak ketua Bhg. dok berdoa bagi Tok Det lekat tapi tak guna jugak...hangpa ja sokong tapi rakyat?.
Lebih baik pilih yang rakyat sokong walau hangpa tak sokong. Hangpa nak kepak...hangpa kepak la...PRU13 kedah sure dok kat PAS lagi.
Kalau memang hari ni bukan kerana UMNO/BN kuat tapi pasai PAS lagi berterabur dari BN.

Monday, November 22, 2010

Edisi Din Puduraya: Alahai..ingatkan dan INSAF...Bila Din Puduraya beraya Aidil Adha

Sejak awal Din Pudu Raya keluarkan kenyataan pertikaikan tarikh Hari Raya Haji di Malaysia yang berbeza 2 hari dari hari wukuf, Pakteh dah naik heran mengapa seorang yang berstatus Naib Presiden sebuah parti yang mengaku bertunjangkan Islam menjadi sedemikian rupa. Ingatkan dah paham...rupa2nya hari ni dia cuba jugak bawak ke sidang Parlimen, maka pakteh berikan juga fakta2 yang pakteh kutip untuk Din lebih paham.

Pakteh takkan guna hujah pakteh kerana pakteh mengaji agama setakat untuk lepas diri dan keluarga sahaja. Memetik tulisan YB Zul Kulim "Apa yang peliknya kerana lapuran itu mendakwa kepelikan sehingga mengelirukan umat Islam yang berlaku kerana sambutan 'Eidul Adha di Malaysia berbeza dua hari dengan hari wuquf di Sa'udi! Oleh itu ada kekeliruan kononnya dengan bila hari taysriq bermula dan berakhir. Teman ingat takde siapa yang keliru, apatah lagi ragu, kerana ukuran perbezaan sepatutnya dikira antara 'Eidul Adha di Sa'udi dan di Malaysia, bukan wuquf dengan 'Eidul Adha!! Semua orang tahu ada beza diantara wuquf dengan 'Aidil Adha. Wuquf jatuh pada 09 Zulhijjah, bilamana jemaah haji berkumpul di Arafah. 'Eidul Adha pula, atau di Malaysia terkenal dengan panggilan Hari Raya Haji atau Hari Raya Qurban, jatuh pada 10 Zulhijjah.

Di 'Arab Saudi, wuqhttp://www.blogger.com/img/blank.gifuf tahun ini jatuh pada hari Isnin iaitu 15 November 2010. Maknanya hari Isnin di 'Arab Saudi ialah 09 Zulhijjah 1431, manakala di Malaysia Isnin 15 Nov 2010 masih 08 Zulhijjah 1431. Manakala 'Eidul Adha, iaitu 10 Zulhijjah 1431 di 'Arab Saudi jatuh pada hari Selasa 16 Nov 2010. Manakala di Malaysia 'Eidul Adha, iaitu 10 Zulhijjah jatuh pada hari Rabu 18 Nov 2010. Maknanya perbezaan sambutan 'Eidul Adha antara 'Arab Saudi dengan Malaysia hanyalah satu (1) hari, bukannya dua (2) hari. Jadi tidak timbullah isu kekeliruan atau kepelikan saperti yang didakwa Salahudin. Yang peliknya ialah perkiraan beliau. Dimana dia dapat fakta perbezaan dua hari itu, melainkan Salahudin menganggap hari wuquf itu sebagai hari raya haji?
!


Pakteh sertakan juga HUJAH TERBAIK UNTUK GOLONGAN MINORITI SEPERTI DIN PUDURAYA DALAM MEMAHAMI KAEDAH PENETAPAN HARI RAYA KORBAN

*********************************************************************************
TAFSIRAN HADIS “AL-HAJJ ARAFAH”
DAN IBADAT PUASA SUNAT 9 ZULHIJJAH
Oleh:
Dato’ Haji Nooh bin Gadut
Mufti Negeri Johor

Pendahuluan

Kaedah penentuan Idul Adha yang diamalkan di Malaysia adalah dengan menggunakan rukyah (melihat anak bulan) dan hisab (kiraan falak) berdasarkan kepada kriteria imkanur-rukyah (kebolehnampakan) sebagaimana yang dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja.

Namun begitu, masih terdapat sebahagian kecil masyarakat Islam yang tidak mengikut penetapan Hari Raya Korban (Idul Adha) tersebut, malah mempertikaikan kesahihannya. Kekeliruan ini berlaku kerana beranggapan bahawa Idul Adha hendaklah disambut mengikut Idul Adha di negara Arab Saudi iaitu sehari selepas Hari Wukuf di Arafah sewaktu ibadat haji, sedangkan ia bercanggah dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan keputusan Majlis Raja-Raja. Antara sandaran mereka adalah hadis “Al-Hajj Arafah” yang telah disalahtafsir oleh mereka khususnya ibadat puasa sunat 9 Zulhijjah. Mereka berpendapat puasa sunat itu hendaklah bersamaan Hari Wukuf di Arafah. Keadaan ini sedikit sebanyak akan menimbulkan kekeliruan dan perpecahan di kalangan masyarakat Islam.

Tindakan menyambut Idul Adha tidak mengikut tarikh yang ditetapkan oleh pihak pemerintah adalah menyalahi Fasal 9, Enakmen Kesalahan Jenayah Syar’iyyah 1997 Negeri Johor dan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit (RM3000.00) atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun atau kedua-duanya sekali.

Keputusan pemerintah itu adalah demi kepentingan masyarakat Islam. Ia bersesuaian dengan kaedah;

" ِةَحَلْصَملاِب ٌطْوُنَم ِةَّيِعَّرلا ىَلَع ِماَمِلإْا ُّفُّرَصَت"
yang bererti “tindakan pemerintah ke atas rakyat adalah berdasarkan kepentingan umum”.

Hari Arafah


i. Bagi penduduk Makkah, Hari Wukuf di Arafah adalah sehari sebelum Hari Nahar (Idul Adha) mengikut ketentuan kerajaan Arab Saudi.
ii. Bagi negara atau kawasan yang berlainan terbit matahari, penentuan 9 Zulhijjah adalah mengikut ketentuan imkanur-rukyah negara masing-masing.
iii. Hari Arafah (9 Zulhijjah) mempunyai keistimewaan tertentu yang sewajarnya diambil kesempatan oleh kaum muslimin.
iv. Masa berpuasa Arafah adalah 9 Zulhijjah mengikut ketentuan rukyah awal bulan Zulhijjah negara masing-masing.

Penjelasan Hadis “Al-Hajj Arafah”


Rasulullah s.a.w. bersabda:
" ُةَفَرَع ُّجَحلا "
Maksudnya;
“Ibadat Haji itu (sah dengan wukuf) di Arafah”.

i. Sanad dan matan hadis
اَنَثَّدَح اَلاَق ِّيِدْهَم ُنْبا ِنَمْحَّرلا ُدْبَعَو ٍديِعَس ُنْب ىَيْحَی اَنَثَّدَح ٍراَّشَب ُنْب ُدَّمَحُم اَنَثَّدَح ُناَيْفُس ٍءاَطَع ِنْب ِرْيَكُب ْنَع ِهَّللا َلوُسَر اْوَتَأ ٍدْجَن ِلْهَأ ْنِم اًساَن َّنَأ َرُمْعَي ِنْبا ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ْنَع ُةَفَرَع ُّجَحْلا ىَداَنَف اًيِداَنُم َرَمَأَف ُهوُلَأَسَف َةَفَرَعِب َوُهَو َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص َل َءاَج ْنَم َةَلْي ِهْيَلَع َمْثِإ َلاَف ِنْيَمْوَی يِف َلَّجَعَت ْنَمَف ٌةَثاَلَث ىًنِم ُماَّیَأ ِّجَحْلا َكَرْدَأ ْدَقَف ِرْجَفْلا ِعوُلُط َلْبَق ٍعْمَج َلاَق ِهْيَلَع َمْثِإ َلاف َرَّخَأَت ْنَمَو : ىَيْحَی َداَزَو) ىَداَنَف ًلاُجَر َفَدْرَأَو ( ِبَأ ُنْبا اَنَثَّدَح َرَمُع ي َرُمْعَی ِنْب ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ْنَع ٍءاَطَع ِنْب ِرْيَكُب ْنَع ِّيِرْوَّثلا َناَيْفُس ْنَع َةَنْيَيُع ُنْب ُناَيْفُس اَنَثَّدَح َرَمُع يِبَأ ُنْبا َلاَقو ُهاَنْعَمِب ُهَوْحَن َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ِّيِبَّنلا ِنَع : َيُع ُنْب ُناَيْفُس اَذَهَو َةَنْي ىَسيِع وبَأ َلاَق ُّيِرْوَّثلا ُناَيْفُس ُهاَوَر ٍثیِدَح ُدَوْجَأ : ِنْب ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ِثیِدَح ىَلَع ُلَمَعْلاَو ْمَل ْنَم ُهَّنَأ ْمِهِرْيَغَو َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ِّيِبَّنلا ِباَحْصَأ ْنِم ِمْلِعْلا ِلْهَأ َدْنِع َرُمْعَی ْفِقَی ِرْجَفْلا ِعوُلُط َدْعَب َءاَج ْنِإ ُهْنَع ُئِزْجُی َلاَو ُّجَحْلا ُهَتاَف ْدَقَف ِرْجَفْلا ِعوُلُط َلْبَق ٍتاَفَرَعِب َلاَق َقَحْسِإَو َدَمْحَأَو ِّيِعِفاَّشلاَو ِّيِرْوَّثلا ُلْوَق َوُهَو ٍلِباَق ْنِم ُّجَحْلا ِهْيَلَعَو ًةَرْمُع اَهُلَعْجَیَوبَأ ىَسيِع و : تْعِمَسو َلاَق ِّيِرْوَّثلا ِثیِدَح َوْحَن ٍءاَطَع ِنْب ِرْيَكُب ْنَع ُةَبْعُش ىَوَر ْدَقَوِكِسانَمْلا ُّمُأ ُثیِدَحْلا اَذَه َلاَقَف َثیِدَحْلا اذَه َرَآذ ُهَّنَأ اًعيِآَو ُتْعِمَس ُلوُقَی َدوُراَجْلا .
)يذمرتلا هاور(
Maksudnya;
…Dari Abdul Rahman bin Ya’mur berkata bahawasanya ada seorang lelaki daripada ahli Najd berjumpa Rasulullah s.a.w. Waktu itu Rasulullah s.a.w. berada di Arafah. Maka lelaki tersebut bertanya kepada Rasulullah s.a.w. Lalu Rasulullah s.a.w. memerintahkan seorang penyeru untuk menyeru “Al-Hajj Arafah!”. Ertinya; “Ibadat haji itu (sah dengan wukuf) di Arafah…”.
(Riwayat Imam al-Tirmizi)

Wukuf di Arafah itu adalah satu rukun yang terpenting dalam ibadat haji, tanpa wukuf haji seseorang itu tidak sah.

Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda:
َلاَق ِّيلیِّدْلا َرَمْعَی ِنْب ِنَمْحَّرلا ِدْبَع ْنَع : َةَفَرَعِب َوُهَو َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ّيِبَّنلا ُتْيَتَأ َمَأَف ٍدْجَن ِلْهَأ ْنِم ٌرَفَن ْوَأ ٌساَن َءاَجَفُرْو َّلَص ِهَّللا ُلوُسَر ىَداَنَف ًلاُجَر ا َمَّلَسَو ِهْيَلَع ُهَّللا ى :،ُّجَحْلا ُّجَحْلا ىَداَنَف ًلاُجَر َمَّلَسَو ِهْيَلَع ُهَّللا ىَّلَص ِهَّللا ُلوَسَر َرَمَأَف ؟ ُّجَحْلا َفْيَآوَی َةَفَرَع ُم
)دواد وبأ هاور(
Maksudnya;
Dari Abdul Rahman bin Ya’mar al-Diliy berkata, aku datang kepada Rasulullah s.a.w. semasa di Arafah maka satu kumpulan dari ahli Najd mengarahkan seorang lelaki bertanya persoalan ibadat haji kepada Rasulullah s.a.w. lalu baginda menjawab; “al-Hajj Arafah”.
(Riwayat Imam Abu Daud)

) ظفاحلا ماملإل يذوحلاا ةفحت ميحرلا دبع نبا نمحرلا دبع دمحم يذمرتلا عماج حرشب،ثلاثلا ءزج ،جحلا باتآ ،ركفلا راد ،توريب .(

ii. Maksud hadis

Al-Syeikh ‘Izzuddin Abd al-Salam berkata “al-Hajj Arafah”,
"ع فوقو جحلا كاردإ هریدقت ةفر"
Maksudnya;
“Maksud daripada “Al-Hajj Arafah” ialah ibadat haji itu dapat sempurna (sah) dengan wukuf di Arafah”.

Al-Syaukani berkata “Al-Hajj Arafah”,
" ةفرع موی كردأ نم جح حيحصلا جحلا يأ "
Maksudnya;
“Maksud daripada “Al-Hajj Arafah” ialah ibadat haji yang sah adalah jemaah haji yang dapat wukuf di Arafah”.
) ميحرلا دبع نبا نمحرلا دبع دمحم ظفاحلا ماملإل يذوحلاا ةفحتيذمرتلا عماج حرشب،ثلاثلا ءزج ،جحلا باتآ ،ركفلا راد ،توريب (.

iii. Fiqh al-Hadis

Seorang tokoh ulama’ al-Syafi’iyyah iaitu Imam Abu Ishak al-Syirazi berkata:
جحلا ناآرأ نم نآر فوقولاو، لوسر نأ يلیدلا نمحرلا دبع ىور امل لاق مّلسو هيلع للها ىّلص هللا " : لبق ةفرع كردأ نمف ،تافرع جحلا نأ جحلا كردأ دقف رجفلا علطی "
Maksudnya;
Wukuf di Arafah itu adalah satu rukun daripada rukun-rukun ibadat haji, sebagaimana riwayat Abdul Rahman al-Diliy bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; “Ibadat haji itu sah dengan wukuf di Arafah, maka sesiapa yang dapat berwukuf di Arafah sebelum terbit fajar pada Hari Wukuf, sesungguhnya dia telah dapat menyempurnakan ibadat haji”.

) نملاه ،يزاريشلا قاحسإ يبلأ يعفاشلا ماملإا هقف يف بذهملا774،ءزج 2،ملقلا راد ، مدقش(.
Al-Syeikh Zainuddin Abdul Aziz al-Malibari menjelaskan dalam kitabnya
’نيعملا حتف ‘
اهيناثو) ةفرعب فوقو ( ناو ةظحل ول و اهنم ءزج يأب هروضح يأبخل ارام وأ امئان ناآذمرتلا ري " ةفرع جحلا."
Maksudnya;
Rukun ibadat haji yang kedua ialah wukuf di Arafah iaitu menghadirkan diri di bumi Arafah, di mana-mana jua daripada kedudukan Arafah walaupun seketika, sekalipun dia tidur atau lalu di bumi Arafah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi, “Al-Hajj Arafah”.
) ،نيعملا حتف حرشل نيبلاطلا ةناعإ ،يناثلا ءزج نملاه287، راد ،ركفلا توريب.(
Al-Imam al-‘Allamah Taqiyyuddin Abi Bakar bin Muhamad al-Husaini mengulas lebih lanjut berhubung “Al-Hajj Arafah”,
" عوآرلا ةعآرلا مظعم لوقت امآ هناآرأ مظعم يأ"
Maksudnya;
“Rukun yang terpenting daripada rukun-rukun ibadat haji itu ialah wukuf di Arafah sebagaimana kamu kata yang terpenting di dalam rakaat itu adalah ruku’”.
) هيلوا راصتخلإا ةیاغ لح يف رايخلأا ةیافآ : نیدلا يقت ةملاعلا ماملإا ،ينيسحلا دمحم نب ركب يبأ ،يناثلا ءزج نملاه214، ،ريخلا راد قشمد( .

Oleh yang demikian, hadis “Al-Hajj Arafah” menerangkan:

1) Bahawa wukuf di Arafah adalah salah satu daripada rukun-rukun ibadat haji.
2) Hadis di atas tiada kaitan dengan penentuan Idul Adha kerana para ulama’ al-Syafi’iyyah tidak menghubungkan hadis di atas dengan penentuan tarikh Idul Adha.
Sebenarnya hadis di atas merupakan salah satu dalil dan hujah yang menolak penentuan Idul Adha disambut mengikut Idul Adha di negara Arab Saudi. Hadis tersebut tidak menunjukkan sebarang isyarat bahawa Idul Adha itu tertakluk dengan wukuf di Arafah terutamanya negara-negara yang tidak sama terbit matahari dengan negara Arab Saudi.
Dalil Dan Hujah Yang Menolak Penentuan Idul Adha Disambut Mengikut Idul Adha Di Negara Arab Saudi (Sehari Selepas Hari Wukuf Di Arafah)


i. Hadis dari Ummi Salamah:
" َةَمَلَس ِّمُأ ْنَعَأَّن ّيِبَّنلا َّلَص ُللها ى َعَلْيِه َوَسَّلَم َقَلا : ِإاَذ َر َأْیْمت ِهَلاَل ِذ ْلا يِحَّجِة ،َوَأَرَداَأ َحُدُآْم َأ ْن َيِّحَضُی َف ْلُيْمِسْك َع ْن َش ْعِرِه َوَأْظَفِراِه"
) هاورملسم(
Maksudnya;
Daripada Ummi Salamah bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda; “Apabila kamu melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang mahu berkorban maka hendaklah dia (orang yang hendak melakukan korban) jangan memotong rambut dan kukunya”.
(Riwayat Imam Muslim)

Hadis di atas menjelaskan bahawa penentuan Idul Adha itu khususnya bagi penduduk luar daripada negara Arab Saudi dan negara yang tidak sama terbit matahari seperti Malaysia adalah berdasarkan kepada rukyah anak bulan Zulhijjah dan tidak ditentukan berdasarkan Hari Wukuf di Arafah. Adapun penentuan Idul
Adha bagi negara Arab Saudi adalah dengan rukyah anak bulan bagi menentukan tarikh wukuf di Arafah.
Malahan hadis di atas juga memberikan panduan agar ketetapan 1 Zulhijjah atau 2 Zulhijjah atau 9 Zulhijjah (Hari Wukuf) adalah berdasarkan rukyah. Begitu juga 10 Zulhijjah (Idul Adha).


ii. Hadis dari Abi Hurairah r.a.
َعْن َأ ِبي ُه َرْیَرَة َأ َّن ا َّىِبنلَصَّل ُللها ى َع َلْيِه َوَسَّلَم َق َلا : َّصلاْوُم َی ْوَم َت ُصْوُمْوَن َوْلاِفْطُر َی ْوَم ُتْفِطُرْوَنَو ْاَلأْضَحَی ىْوَمُّحَضُت ْوَن
)مرتلا هاورذي(
Maksudnya;
Daripada Abi Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda; “Puasa itu (permulaannya) adalah pada hari kamu berpuasa (bulan Ramadhan) dan Hari Raya Puasa (Idul Fitri) adalah hari di mana kamu berhari raya dan Hari Raya Korban (Idul Adha) adalah hari di mana kamu menyembelih (berkorban)”.
(Riwayat Imam al-Tirmizi)

Merujuk kepada petikan sabda Rasulullah s.a.w. " َوْاَلأْضَح َی ىْوَم ُّحَضُت ْوَن" yang bermaksud “dan Hari Raya Korban (Idul Adha) adalah hari di mana kamu menyembelih (berkorban)”, Rasulullah s.a.w. menetapkan agar ibadat korban itu dilaksanakan pada Hari Raya Korban (Idul Adha) dan hari-hari Tasyriq (11,12 dan 13 Zulhijjah).
Hadis di atas menunjukkan bahawa ibadat korban tiada kaitan dengan penentuan ibadat haji yang dilaksanakan di Arab Saudi (sehari selepas wukuf di Arafah). Ia sunat muakkad bagi orang yang mengerjakan haji dan umat Islam di seluruh dunia. Oleh itu, Idul Adha (Hari Raya Korban) mestilah berdasarkan penentuan awal bulan Zulhijjah iaitu dengan rukyah anak bulan Zulhijjah sebagaimana yang diamalkan oleh negara anggota MABIMS iaitu negara Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia dan Singapura yang bersepakat menggunakan kaedah rukyah (melihat anak bulan) dan hisab (kiraan falak) berdasarkan kriteria Imkanur-Rukyah (kebolehnampakan).


iii. Hujah Mazhab al-Syafi’i


Rukyah (melihat anak bulan) mestilah tertakluk kepada matla’ yang menunjukkan kepada waktu terbit matahari dan waktu terbit bulan. Mazhab Syafi’i merujuk kepada dalil sunnah, qias dan logik iaitu:

a- Sunnah

ٍبْیَرُآ ْنَع : َلاَق ،ِماَّشلاِب َةَیِواَعُم ىَلإ ُ هْتَثَعَب ِثِراَحْلا َتْنِب ِلْضَفْلا َّمُأ َّنَأ : ُتْیَأَرَف ،ِماَّشلاِب اَنَأَو ُناَضَمَر َّيَلَع َّلِهُتْساَو َاهَتَجاَح ُتْيَضَقَف ،َماَّشلا ُتْمِدَقَفَّمُث ،ِةَعُمُجْلا َةَلْيَل َلَلاِهْلا ٍساَّبَع ُنْب للها ُدْبَع يِنَلَأَسَف ،ِرْهَّشلا ِرِخآ يِف َةَنیِدَملا ُتْمِدَق َلاَقَف َلَلاِهْلا َرَآَذ َّمُث ،اَمُهْنَع ُللها َيِضَر : ُتْلُقَف ؟ َلَلاِهْلا ُمُتْیَأَر ىَتَم : ُهاَنْیَأَر َلاَقَف ِةَعُمُجْلا َةَلْيَل :ُتْلُقَف ؟ ُهَتْیَأَر َتْنَأ : َماَصَو اوُماَصَو ،ُساَّنلا ُهآَرَو ،ْمَعَن َلاَقَف ،ُةَیِواَعُم : ْوَأ ،َنيِثَلاَث َلِمْكُن ىَّتَح ُموُصَن ُلاَزَن َلاَف ،ِتْبَّسلا َةَلْيَل ُهاَنْیَأَر اَّنِكَل ُهاَرَن . ُتْلُقَف : َلاَقَف ؟ ِهِماَيِصَو َةَیِواَعُم ِةَیْؤُرِب يِفَتْكَت َلاَوَأ : اَنَرَمَأ اَذَكَه ،َلا ملسَو ِهْيلَع للها ىَلَص للها ُلوُسَر.
) هاورملسم(
Maksudnya;
Kuraib menceritakan bahawa Ummu al-Fadl telah menghantarnya menemui Muawiyah di negeri Syam. Kuraib berkata, “Aku tiba di Syam dan menunaikan hajatnya sedangkan pemberitahuan dan perisytiharan tentang kelihatan anak bulan berkumandang di udara. Aku melihat anak bulan pada malam Jumaat kemudian aku balik ke Madinah al-Munawwarah pada akhir bulan, pada masa itu aku ditanya oleh Abdullah bin Abbas yang menyebut tentang anak bulan”. Katanya, “Bilakah kamu melihat anak bulan?”. Aku menjawab, “Kami melihat pada malam Jumaat!”. Ibnu Abbas bertanya lagi katanya, “Adakah engkau sendiri melihat anak bulan itu?”. Aku menjawab, “Ya, orang lain pun melihatnya dan mereka itu berpuasa, Muawiyah turut berpuasa”. Ibnu Abbas berkata, “Kami di sini melihat anak bulan pada malam Sabtu, oleh itu kami terus berpuasa hingga kami sempurnakan 30 hari atau hingga kami melihat anak bulan Syawal”. Aku bertanya, “Tidakkah memadai bagi kamu dengan penglihatan anak bulan itu oleh Muawiyah dan puasanya?”. Ibnu Abbas menjawab, “Tidak! Beginilah caranya Rasulullah s.a.w. menyuruh kami”.
(Riwayat Imam Muslim)
Hadis ini menunjukkan bahawa Ibnu Abbas tidak mengambil kira rukyah penduduk Syam dan tidak menjadi wajib atas penduduk satu-satu negeri beramal dengan rukyah yang berlaku di negeri lain (berlainan matla’).

Hadis Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
" َيِضَر َرَمُع ِنْبا ِنَع ُللها َلاَق ،ُهْنَع : ملسَو ِهْيلَع للها ىَلَص للها ُلوُسَر َلاَق :ِإَمن َّشلا اْهُر ِت ْسٌع َوِعْشُرْون ،َ َف َلا ُصتْوُمْو اىَّتَح َت َرْوه ،ُ َو َلا ُتْفِطُرْو َح ا ّىتَتَرْوُهَف ِإْنُغ َّمَع َلْيُكْم َفْقاُدُرْوَل اُه"
)و ملسم هاورأدمح(
Maksudnya;
Daripada Ibni Umar r.a. berkata, telah bersabda Rasulullah s.a.w. “Satu bulan mengandungi 29 hari, oleh itu jangan kamu berpuasa (di bulan Ramadhan) hingga kamu melihat anak bulan (Ramadhan) dan jangan kamu berbuka (berhari raya) hingga kamu melihat anak bulan (Syawal). Jika terlindung hilal daripada pandangan kamu, sempurnakan bilangan anak bulan itu (30) hari”.
(Riwayat Imam Muslim dan Imam Ahmad)
Hadis ini menunjukkan bahawa wajib puasa tertakluk kepada rukyah (melihat anak bulan), sungguhpun begitu tidaklah dikehendaki setiap orang melihat anak bulan. Jika mendung berlaku pada malam itu, sempurnakanlah bilangan bulan 30 hari (atau dengan perisytiharan dari pemerintah).

b- Qias

Ulama’ Mazhab Syafi’i mengqiaskan perbezaan terbit bulan dengan perbezaan terbit matahari yang membawa kepada berlaku perbezaan waktu solat.

c- Hukum akal

Syarak telah mengaitkan wajibnya berpuasa dengan timbulnya bulan Ramadhan dan permulaan Ramadhan adalah berbeza disebabkan oleh perbezaan negeri-negeri yang membawa kepada perbezaan mula berpuasa di negeri-negeri yang berlainan.

iv. Penggunaan Istilah

Istilah “Idul Adha” amat masyhur digunakan dalam hadis-hadis dan kitab-kitab feqah. Masyarakat Islam di Malaysia kebiasaannya menggunakan istilah “Hari Raya Korban” yang sememangnya bertepatan dengan istilah Idul Adha. Akan tetapi tidak ada kitab hadis dan feqah yang menggunakan istilah “Idul Hajj” yang juga disebut oleh sesetengah masyarakat Islam sebagai “Hari Raya Haji”. Ini adalah satu kesilapan. Sebenarnya istilah yang wujud hanyalah “Idul Adha” yang dirayakan oleh seluruh umat Islam di dunia sama ada yang mengerjakan haji atau tidak.
Ibadat Puasa Sunat 9 Zulhijjah
Sanad dan matan hadis
َحُمَو ىَّنَثُمْلا ُنْب ُدَّمَحُم اَنَثَّدَح ٍراَّشَب ُنْب ُدَّم) ىَّنَثُمْلا ِنْباِل ُظْفَّللاَو ( اَلاَق : اَنَثَّدَح ٍرَفْعَج ُنْب ُدَّمَحُم اَنَثَّدَح هَّللا يِضَر ِّيِراَصْنَلأا َةَداَتَق ىِبَأ ْنَع َّيِناَّمِّزلا ٍدَبْعَم َنْب ِهَّللا َدْبَع َعِمَس ٍریِرَج ِنْب َناَلْيَغ ْنَع ُةَبْعُش َّنَأ هْنَع َلاَق ِهِمْوَص ْنَع َلِئُس َمَّلَسَو ِهْيَلَع هَّللا ىَّلَص ِهَّللا َلوُسَر : هَّللا ىَّلَص ِهَّللا ُلوُسَر َبِضَغَف هْنَع هَّللا يِضَر ُرَمُع َلاَقَف َمَّلَسَو ِهْيَلَع : َعْيَبِبَو لاوُسَر ٍدَّمَحُمِبَو اًنیِد ِماَلْسِإْلاِبَو اًّبَر ِهَّللاِب اَنيِضَر اَنِت َلاَق ًةَعْيَب : َلاَقَف ِرْهَّدلا ِماَيِص ْنَع َلِئُسَف : َرَطْفَأ لاَو َماَص لا) َرَطْفَأ اَمَو َماَص اَم ْوَأ (َلاَق : َلِئُسَف َلاَق ٍمْوَی ِراَطْفِإَو ِنْيَمْوَی ِمْوَص ْنَع : َلاَق ؟ َكِلَذ ُقيِطُی ْنَمَو :اَطْفِإَو ٍمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو ِنْيَمْوَی ِر َلاَق : َلاَق َكِلذِل اَناَّوَق َهَّللا َّنَأ َتْيَل : َلاَق ٍمْوَی ِراَطْفِإَو ٍمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو : َدُواَد يِخَأ ُمْوَص َكاَذ َلاَق ملاَّسلا ِهْيَلَع : َلاَق ؟ ِنْيَنثلاا ِمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو : َو ِهيِف ُتْدِلُو ٌمْوَی َكاَذ ُتْثِعُب ٌمْوَی) َلِزْنُأ ْوَأَّيَلَع ( َلاَق ِهيِف : َلاَقَف : َلاَق ِرْهَّدلا ُمْوَص َناَضَمَر ىَلِإ َناَضَمَرَو ٍرْهَش ِّلُآ ْنِم ٍةَثلاَث ُمْوَص : َلاَقَف َةَفَرَع ِمْوَي ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو : َةَيِقاَبْلاَو َةَيِضاَمْلا َةَنَّسلا ُرِّفَكُي َلاَق :َو ِمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُس َلاَقَف َءاَروُشاَع : َلاَق َةَبْعُش ِةَیاَوِر ْنِم ِثیِدَحْلا اَذَه يِفَو َةَيِضاَمْلا َةَنَّسلا ُرِّفَكُی : ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو َنَثَّدَحو اًمْهَو ُهاَرُن اَّمَل ِسيِمَخْلا ِرْآِذ ْنَع اَنْتَكَسَف ِسيِمَخْلاَو ِنْيَنثلاا ِمْوَی اَنَثَّدَح ٍذاَعُم ُنْب ِهَّللا ُدْيَبُع هايِبَأ. ُةَباَبَش اَنَثَّدَح َةَبْيَش يِبَأ ُنْب ِرْكَب وُبَأ اَنَثَّدَحو ح . ُرْضَّنلا اَنَرَبْخَأ َميِهاَرْبِإ ُنْب ُقَحْسِإ اَنَثَّدَحو ح ْحَأ يِنَثَّدَحو ِداَنْسِلإا اَذَهِب َةَبْعُش ْنَع ْمُهُّلُآ ٍلْيَمُش ُنْب ٍللاِه ُنْب ُناَّبَح اَنَثَّدَح ُّيِمِراَّدلا ٍديِعَس ُنْب ُدَم ِهيِف َرَآَذ ُهَّنَأ َرْيَغ َةَبْعُش ِثیِدَح ِلْثِمِب ِداَنْسِلإا اَذَه يِف ٍریِرَج ُنْب ُنلاْيَغ اَنَثَّدَح ُراَّطَعْلا ُناَبَأ اَنَثَّدَحَسيِمَخْلا ِرُآْذَی ْمَلَو ِنْيَنثلاا .
)ملسم هاور(

i. Matan hadis yang dibahaskan:
َةَيِقاَبْلاَو َةَيِضاَمْلا َةَنَّسلا ُرِّفَكُی َلاَقَف َةَفَرَع ِمْوَی ِمْوَص ْنَع َلِئُسَو
Maksudnya;
Ditanya kepada Rasulullah s.a.w. berhubung puasa pada hari Arafah, maka Rasulullah s.a.w. bersabda; “Berpuasa pada hari Arafah menghapuskan dosanya setahun sebelum dan setahun selepas”.
(Riwayat Imam Muslim)
) فرش نب ىيحی اَّیرآز يبأ نیدلا ىيحم ماملإل ملسم حيحص حرشملا ةسسؤم ،مايصلا باتآ ،يوونلاةرهاقلا ،راتخ(.

ii. Makna potongan hadis:
Al-Syeikh Sulaiman al-Bajairami menjelaskan;
" هلب��ق ي��تلا ةن��سلا " ةنسلا ةفرع موی لبق ىتلا ةن��سلاب دار��ملا يأهرهش غارفب متت يتلا.
Maksudnya;
“Yang dikehendaki dengan makna tahun sebelum hari Arafah ialah tahun yang sempurna (cukup 12 bulan) hingga sampai bulan Zulhijjah”.
) نملاه ،بيطخلا ىلع يمريجب405 ءزج ،2، توريب ،ركفلا راد(.

iii. Fiqh al-Hadis:
Berdasarkan hujah riwayat Imam Muslim, Imam al-Nawawi sebagai mujtahid mazhab al-Syafi’i mensabitkan bahawa berpuasa pada hari Arafah itu adalah sunat. Dengan sebab itulah Imam al-Nawawi meletakkan puasa pada hari Arafah di dalam “Bab Puasa Sunat”.
iv. Pelaksanaan Ibadat Puasa Sunat 9 Zulhijjah
a- Siapakah yang disunatkan berpuasa hari Arafah dan bilakah waktunya?
Al-Syeikh Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini menjelaskan kenyataan Imam al-Nawawi berhubung dengan berpuasa pada hari Arafah;
" ربخل جاحلا ريغل ةّجحلا يذ عسات وهو ةفرع موی موصو ملسم) ةنسلا رفكی هنأ هللا ىلع بستحا ةفرع موی مايصهدعب يتلا ةنسلاو هلبق يتلا" (.
Maksudnya;
“Dan berpuasa pada hari Arafah itu adalah pada 9 Zulhijjah bagi orang yang tidak mengerjakan haji berdasarkan hadis riwayat Imam Muslim (Puasa pada hari Arafah dihitung di sisi Allah menghapuskan dosa seseorang pada tahun sebelum dan tahun selepas)”.
Al-Syeikh Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini menjelaskan lagi;
" و هرطف هل نسی لب ،ةفرع موی موص هل نسی لاف جاحلا امأإ ن هل هموصف ،ءاعدلا ىلع ىوقيلو ،ناخيشلا هاور ،عابتلال ایوق ناآ ىلولأا فلاخ".
Maksudnya;
“Adapun bagi orang yang mengerjakan ibadat haji maka tidak disunatkan baginya berpuasa pada hari Arafah bahkan disunatkan bagi dirinya berbuka puasa sekalipun dia berkemampuan untuk berpuasa. Ini kerana mengikut amalan baginda Muhammad s.a.w. berdasarkan hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim. Dan hendaklah orang yang mengerjakan ibadat haji banyak berdoa. Maka berpuasa pada hari Arafah bagi orang yang mengerjakan ibadat haji itu adalah menyalahi yang terlebih utama”.
) هيلوا جاهنملا ظافلأ يناعم ةفرعم ىلإ جاتحملا ينغم دمحم خيشلاينيبرشلا بيطخلا، ءزج :1ركفلا راد ، توريب.(
Al-Syeikh Jalaluddin Muhammad bin Ahmad al-Mahalli menambah;
"هنأ دواد يبأ ثیدحل هوركم ليقو نع ىهن ملسو هيلع هللا ىّلص يف نأب هفعضو ةفرعب ةفرع موی موصإ لاوهجم هدانس".
Maksudnya;
“Dan pendapat fuqaha’ yang lemah bahawa makruh bagi orang yang mengerjakan ibadat haji itu berpuasa pada hari Arafah. Ini kerana hadis riwayat Abi Daud bahawasanya Rasulullah s.a.w. menegah berpuasa pada hari Arafah bagi orang yang mengerjakan ibadat haji di Arafah. Ahli hadis menganggap hadis ini adalah daif kerana terdapat majhul pada sanadnya (perawi yang tidak dikenali)”.
)اتيشاحن، يبويلقلا نیدلا باهش، ىلع ةريمعب نیدلا باهش ىلحملا دمحأ نب دمحم نیدلا للاج حرش، نملاه :73، ءزج :2، ركفلا راد(.

b- Bagaimana pelaksanaan puasa sekiranya berlaku syak berhubung tarikh 9 Zulhijjah?
Syeikh Syihabuddin dalam kitab Umairah menyatakan;
) " ةفرع مویو ( میرحت لاف ةجحلا للاه يف كشلا لصح ولو دعب ناضمر نم نيثلاثلا مايص يف امآ هموص يف ةهارآ لاو هلوأ يف كشلا".
Maksudnya;
“(Dan hari Arafah) dan sekiranya berlaku syak berkenaan hilal Zulhijjah maka tiada haram dan tiada makruh berpuasa pada hari Arafah sebagaimana berpuasa pada hari yang ke-30 Ramadhan setelah syak pada kedudukan hilal awal Ramadhan”.
)ناتيشاح، يبويلقلا نیدلا باهش، ب نیدلا باهش ىلع ةريمع ىلحملا دمحأ نب دمحم نیدلا للاج حرش، نملاه :73، ءزج :2، ركفلا راد(.
Al-Syeikh Zainuddin Abdul Aziz al-Malibari menambah;
" ةفرع عم نماثلا موص طوحلأاو "
Maksudnya;
“Dan lebih cermat lagi berhati-hati, berpuasalah pada 8 dan 9 Zulhijjah”.
) نیدلا نیز خيش هيلوا نيعملا حتف ىلع نيبلاطلا ةناعإ ةيشاح يرابيلملا زیزعلا دبع، نملاه :265، ءزج :2، ركفلا راد ، توريب(.
Al-‘Allamah Abi Bakar Usman bin Muhammad Syata al-Dumyati mengulas;
" عقاولا يف عساتلا وه نوكی امبر هنلأ "
Maksudnya;
“Kerana bahawasanya (berpuasa pada hari yang ke-8 Zulhijjah itu) kadang-kadang jatuh pada 9 Zulhijjah”.
) لوا نيعملا حتف ىلع نيبلاطلا ةناعإ ةيشاح نیدلا نیز خيش هي يرابيلملا زیزعلا دبع، نملاه :265، ءزج :2، ركفلا راد ، توريب(.

c- Adakah puasa hari Arafah (9 Zulhijjah) mengikut negara Arab Saudi ataupun mengikut matla’ negara masing-masing?

Al-Syeikh Syamsuddin Muhammad bin al-Khatib al-Syarbini menjelaskan matan Minhaj al-Talibin oleh Imam al-Nawawi;
" اعطق هنم بیرقلا دلبلا همكح مزل دلبب يؤر اذإو، دادغبآ ةدحاو دلبآ امهنلأ ةفوكلاو ... زاجحلاآ حصلأا يف ديعبلا نود قارعلاو."
Maksudnya;
“Dan apabila dilihat hilal di sesuatu negara maka wajiblah hukum yang sama bagi negara berhampiran sebagaimana kota Baghdad dengan kota Kufah, tidak bagi negara yang berjauhan seperti negara Hijaz dengan negara Iraq”.
Maksud di dalam negara yang satu ialah matla’ yang sama. Bagi matla’ Malaysia adalah terletak di dalam matla’ Asia Tenggara. Oleh itu sewajarnya penentuan tarikh Idul Adha mengikut persetujuan Majlis Mesyuarat Tidak Rasmi Menteri-Menteri Agama MABIMS.
Kesimpulan
Fahaman yang menyatakan “Idul Adha” disambut berdasarkan ketentuan Hari Wukuf di Arafah (sama dengan Arab Saudi) bagi negara yang tidak sama matla’ dengan Arab Saudi adalah tertolak dan tidak boleh diterima.
Ini kerana Hari Wukuf di Arafah dan “Idul Adha” adalah tertakluk kepada penentuan awal Zulhijjah menurut hisab penentuan awal bulan hijriah, ia mengambil kira cara anak bulan dilihat (Imkanur-rukyah) iaitu:
“Hilal dianggap boleh kelihatan apabila kiraan memenuhi salah satu daripada syarat-syarat berikut:
a) Ketika matahari terbenam, ketinggian bulan tidak kurang daripada 2º dan jarak lengkung bulan-matahari tidak kurang daripada 3º,
ATAU
b) Ketika bulan terbenam, umur bulan tidak kurang daripada 8 jam selepas ijimak berlaku”.


***************************************************************************
(Kenyataan Ketua Pengarah Jakim Ustadz Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz)

Sukacita Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ingin memberikan maklum balas mengenai kekeliruan tempoh masa menjalankan ibadah korbanyang timbul baru-baru ini.

JAKIM ingin memaklumkan bahawa Ibadah korban boleh dilaksanakan oleh umat Islam di seluruh Malaysia bermula dari selepas solat sunat Aidiladha pada 10 Zulhijjah dan pada hari tasyrik, iaitu pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

Oleh kerana hari raya korban di Malaysia telah jatuh pada hari Rabu yang lalu iaitu 17 November 2010, maka umat Islam di Malaysia disunatkan menunaikan ibadah korbansehingga Sabtu, iaitu 20 November 2010 bersamaan 13 Zulhijjah 1431H.

Adapun tempoh bagi menjalankan ibadah korbant ersebut disandarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:

Dari Al Bara' bin 'Azib r.a. Katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang menyembelih sebelum sembahyang (Aidil Adha), maka penyembelihan itu untuk dirinya sendiri dan siapa yang menyembelih sesudah sembahyang (Aidil Adha), maka sesungguhnya ia telah menyempurnakan korbannya dan telah mengikut sunnah kaum muslimin".

Dari kitab Rad al-Muhtar 'ala al-Dur al-Mukhtar Sharh Tanwir al-Absar yang ditulis oleh Ibn 'Abidin mengatakan bahawa: "Maka diganjari ibadah korbanyang dilaksana pada hari yang ketiga belas walaupun di sisi yang lain telah pun memasuki hari yang keempat belas" (Dar al-Kutub al-Ilmiyyah; Beirut, Jilid 3, halaman 364).

Oleh itu, adalah tidak menjadi kesalahan menjalankan ibadah korbanitu pada hari 10 Zulhijjah (selepas solat sunat Aidiladha) dan tiga hari berikutnya (11, 12, dan 13 Zulhijjah) sehingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah 1431H, iaitu bersamaan dengan 20 November 2010 bagi tahun ini.

Berdasarkan rekod cerapan anak bulan Zulhijjah 1431H di 30 tempat cerapan rasmi di Malaysia oleh Jabatan Mufti Negeri-Negeri di Malaysia pada 29 Zulkaedah 1431H bersamaan 6 November 2010 (Sabtu) yang lalu, ahli falak telah mendapati anak bulan tidak kelihatan di kesemua tempat cerapan tersebut dan sekaligus keputusan sebulat suara menetapkan Hari Raya korbanpada tahun ini jatuh pada 17 November 2010 (Rabu) yang lalu.

Hasil data cerapan tersebut didapati setelah ahli falak mendapati kedudukan hilal (anak bulan) telah tidak memenuhi kriteria ketetapan Imkanur-Rukyah (kebolehnampakan).

Ini bermakna, hari tasyrik bagi seluruh umat Islam di Malaysia pada tahun ini adalah pada hari Khamis, Jumaat dan Sabtu iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah 1431H.

Untuk makluman masyarakat Malaysia, persetujuan bersama oleh empat negara anggota Menteri-Menteri Agama Negara Brunei Darussalam, Republik Indonesia, Malaysia dan Singapura (MABIMS) telah menerima pakai kriteria Imkanur-Rukyah (kebolehnampakan) yang telah diputuskan melalui keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Penyelarasan Rukyah dan Takwim Islam Kali ke-3 di Wilayah Persekutuan Labuan pada 29 Zulkaedah 1412H bersamaan 1 Jun 1992.

Hal ini sekaligus menafikan pandangan dan kekeliruan sesetengah pihak yang menyatakan bahawa ibadah korban hanya boleh dilakukan sehingga 19 November sebagaimana menurut Arab Saudi.

Sukacita dimaklumkan juga, asas penentuan hari raya korban di Malaysia adalah selaras dengan Singapura dan Republik Indonesia dan berkebetulan pada tahun ini negara Brunei Darussalam bersama-sama merayakan hari aya korban pada 17 November 2010.

Untuk makluman lanjut, orang ramai boleh mengakses dan merujuk info kriteria Imkanur-Rukyah di Malaysia dan data-data berkaitan melalui laman web JAKIM di laman sesawang www.islam.gov.my.

Sekian
Diharapkan sedikit info dan fakta yang Pakteh sertakan ini melalui ahli/pakar dalam bidang berkaitan memberi gambaran sebenar. Sama2lah kita membantu Din PuduRaya agar beliau lebih memahami isu yang cuba dibangkitkannya.

p/s: Pakteh pernah beberapa kali menyertai kolokium/taklimat/pembentangan kertas kerja di peringkat negeri berkaitan Takwim dan rukyah dan hal-2 berkaitan penentuan tarikh2 penting umat Islam, Oleh itu faham la sikit2 untuk diri pakteh dan keluarga pakteh

Friday, November 19, 2010

Edisi Khas!!!KEMPEN "SAY NO TO KHAIRY JAMALUDDIN" !!!



MOHON PERHATIAN TUAN-TUAN & PUAN-PUAN YANG BENCIKAN KJ,

AloqStaQBlog telah menulis banyak kali , dan yang terkini baru-baru ini (sebelum berlangsung Pilihanraya Kecil Galas & Batu Sapi) mengenai "khabar angin" KJ akan dilantik ke dalam Kabinet Dato' Sri Najib (sebenarnya maklumat hampir rasmi yang AloQStaQ dapat tahu dari saluran yang BOLEH DIPERCAYAI).

Dan dalam 24 Jam lalu, AloQStaQBlog dapat kesan beberapa rakan blogger telah mula mengetahui berita yang "hampir rasmi" tersebut), seperti M.I.M , Azli Sukri dan lain-lain blogger ...

BEGITU PANAS !!! ROMBAKAN KABINET Dato Sri Najib yang dikatakan akan berlaku selepas PRK Galas & Batu Sapi tempohari, kini semakin kuat dihidu khabarnya oleh blogger & pemerhati politik.

Walaupun AloQStaQBlog telah tercium perkara penting itu lebih awal, AloQStaQBlog hanya mampu menulis dalam blog dan berdoa kerana perkara paling MENAKUTKAN apabila sumber memberitahu bahawa KHAIRY JAMALUDDIN akan dilantik kedalam kabinet DS Najib kali ini !!!

KLIK SINI : AloQStaQBlog sebut pasal "khabar tak rasmi" (siar Sebelum PRK Galas & Batu Sapi)
KLIK SINI : Video Bukti SUNGGUH RAMAI BENCIKAN KJ !

INI AMAT MERBAHAYA KEPADA UMNO & BN & 1MALAYSIA ! Ianya kerana kesan luka serta parut kepedihan ahli UMNO & RAKYAT MALAYSIA masih jelas kelihatan dan masih SEGAR dalam ingatan semua ! Ianya ala-ala parut chiken pox yang dialami oleh YAB PM baru-baru ini gamaknya ... Walaupun pelbagai ubatan termahal dan terbaik telah digunakan, sudah pastinya parut tersebut masih memakan masa untuk hilang !!!

Begitu juga masih segar dalam ingatan rakyat Malaysia mengenai seorang budak hitam bernama KHAIRY JAMALUDDIN menantu ABDULLAH.

Seorang yang sudah didapati bersalah atas kesalahan RASUAH dalam Pemilihan UMNO (Jawatan Ketua Pemuda) tetapi telah di"AMPUN"kan (atas kuasa siapa?) akhirnya berlaku satu pemilihan Pemuda yang amat-amat meragukan prosesnya (khasnya proses pengiraan undi yang pelik gila babi!) dan AKHIRNYA KJ MENANG (diumumkan hampir di tengah malam!) - berapa jam depa amik masa mengira undi yang tak sampai SERIBU tu !!??? ... GILA BETOI !

Begitu juga dengan apa yang telah berlaku sepanjang Mertua KJ memerintah Malaysia, begitu banyak kerosakan telah berlaku sepanjang Mertua dinasihati oleh PUNAHSIHAT a.k.a MENANTU. Hasil tangan-tangan anak menantu dan mertua yang dungu.

Mertua mengikut sahaja apa yang DINASIHATKAN oleh menantu yang lahap. Ramai yang masih ingat, menantu inilah yang menjadi "POSMEN" atau juga boleh disebut sebagai BALACI HARAM JADAH menghantar PASSPORT untuk si PELIWAT sejurus PELIWAT Di"BEBAS"kan lebih awal; oleh si mertua !

Ini semua bencana !
Ini semua malapetaka !
Ini semua bala !

Semuanya di akibatkan oleh si hitam yang di sayangi oleh mertua ! Cukup-cukup memedihkan sekalian rakyat Malaysia.

Nah ! Hadiahnya BN dah terima pada 08-MAC-2008.

BN lingkup melingkup tersungkur.
Hasil kejahatan dan nafsu lahap si menantu inilah ! ...

Kali ini , ROMBAKAN KABINET 2010, apakah parut yang masih segar itu akan luka kembali ? Jangan bermain dengan api, nanti tergadai pula SEMUA NEGERI.

Ini ingatan KERAS & IKHLAS dari blogger yang terlalu sayangkan Dato' Sri Najib, 1 Malaysia, parti UMNO, kepimpinan BN demi Agama, Bangsa & Tanahair.

Jangan ambil ringan kata-kata kami (para blogger).

DIPOHON SEMOGA KEMPEN ANTI-KHAIRY DISAMBUT OLEH SEKALIAN BLOGGER YANG SAYANGKAN NEGARA. TAK KIRA BLOGGER PRO-UMNO MAHUPUN BLOGGER PEMBANGKANG. LETAK BANNER DI BAWAH UNTUK MENYATAKAN KEBENCIAN ANDA TERHADAP MANUSIA BERNAMA : KHAIRY JAMALUDDIN.

AloQStaQ
12:30 Malam
JUMAAT : 19 November 2010

Wednesday, November 17, 2010

Edisi Raya


Klik gambar untuk lebih jelas
Assalamualaikum
Sempena menyambut hari raya Aidil Adha kali ini, Pakteh menyusun sepuluh jari memohon keampunan daripada kawan dan lawan. Adat kita berbahas dan berhujah, ada yang terkecil hati, marah, tersinggung, dan sebagainya, maafkan pakteh.
Bagi pihak pakteh dan blog betoika, anda tidak melakukan kesalahan atau apa2 yang menyinggung pakteh walaupun tulisan dan komen yang diberikan tidak selari dengan pandangan pakteh kerana pakteh amat memahami etika kita memberikan pendapat dimana tidak semua pandangan kita akan diterima.
Pakteh juga mengharapkan sudah tiba masanya semua umat Islam di Malaysia ketika ini menghentikan perbalahan semata-mata kerana perbezaan idealogi politik demi masa depan anak bangsa yang beragama Islam yang lebih gemilang.
Selamat Hari Raya Aidil Adha
Maaf Zahir Batin

Sunday, November 14, 2010

Edisi Khas Mari Mengaji: Komunikasi berkesan

Banyak kursus yang ditawarkan untuk seseorang itu mampu berkomunikasi dengan berkesan. Skill berkomunikasi boleh dipelajari dan ada yang lahir secara semulajadi. Anwar Ibrahim memiliki karisma dalam berkomunikasi dimana mampu mempengaruhi pendengar. Tun Abdullah sewaktu menjawat jawatan Perdana Menteri cuba memberikan intonasi yang cergas dan gagah ketika berucap namun kelihatan seperti dibuat-buat.

Hybels & Weaver (2001) memberikan takrifan komunikasi sebagai proses perkongsian idea, maklumat dan perasaan yang melibatkan bukan hanya yang ditutur atau ditulis malahan perakuan, pergerakan badan dan stail. Pendek kata, apa sahaja reaksi yang memberi makna terhadap mesej merupakan komunikasi.

Fungsi komunikasi pula boleh dipecahkan kepada beberapa tujuan seperti
1. Menjelaskan makna mesej yang tersurat dan tersirat
2. membantu menguasai reality komunikasi yang berlaku
3. Membolehkan proses berfikir, menginterprestasi dan memilih
4. membentuk atau menjauhi terbentuknya hubungan menerusi komunikasi
5. membentuk identity individu atau identity social
6. membantu dalam pencarian dan perkongsian maklumat
7. Menyesuaikan situasi dalam pelbagai konteks komunikasi
8. Memantau proses komunikasi yang berkesan

Antara perkara penting ketika berkomunikasi “Bahasa” dimana antara fungsi bahasa ketika berkomunikasi ialah “Membentuk imej dan identity diri. Kesopanan dalam menggunakan bahasa kadang kala bergantung dari apa dan cara ucapan. Kesopanan diri ketika bertutur menggunakan ayat yang sopan dan berbudi bahasa menggambarkan personaliti seseorang.

Edisi khas ini pakteh fikir sesuai untuk DS Azizan yang pada pandangan pakteh rosak teruk imejnya. Pegawai-pegawai disekeliling DS Azizan perlu menegur dan menasihati MB mereka yang panas baran itu agar lebih tenang dan sabar ketika berhadapan dengan wartawan. DS Azizan jangan terbawa-bawa perangainya ketika dirumah melayani isteri dengan baran kerana ketika waktu kerja, sikap sabar amat penting. Sebagai ketua disebuah negeri, DS Azizan mesti kelihatan kuat dan hebat malah mimik muka yang meyakinkan walaupun dalam situasi tegang berhadapan dengan kantung kewangan negeri yang meruncing. Sebaiknya DS Azizan sudah memikirkan soalan-soalan yang bakal ditanya oleh wartawan. Sayang sekali tragedi yangh berlaku tidak dapat ditututp lagi betapa aibnya rakyat negeri kedah berMBkan DS Azizan.

Hari ini, pada hari pertama sidang DUN Negeri Kedah, media utama arus perdana tidak dibenarkan masuk. Sekali lagi DS Azizan gagal dalam menguruskan komunikasinya. Rakyat perlukan maklumat untuk mengetahui apa yang dititahkan oleh baginda Sultan Kedah dan sumbernya sudah pasti dari media arus perdana. DS Azizan sepatutnya tidak boleh menyalahkan media di atas kegagalannya menguruskan majlis sendiri. Maksud pakteh sebagai majlis sendiri ialah Press Conference atau News Conference yang dibuat namun gagal sehingga berlakunya tragedi naik angin. Tujuan PC atau NC adalah untuk kepentingan penganjur, disini DS Azizan adalah penganjur. Oleh itu, apa sahaja yang berlaku sudah pasti akan dianggap sebagai kegagalan DS Azizan, dan jangan salahkan orang lain terutamanya wartawan yang memang tugasnya mencari berita. “When a dog bites a man, that is not news, but when a man bites a dog, that is a news” harap DS Azizan faham tugas wartawan.

Hari ini adalah hari yang malang bagi pengamal media di Malaysia. Pakteh ternantikan ulasan dari Guan Eng yang melalak agar mengamalkan kebebasan media sebelum berkuasa dahulu. Pakteh ternantikan ucapan berpusing DS Anwar yang memberitahu rakyat Indonesia bahawa UMNO/BN tidak memberikan kebebasan media kepada PR di Malaysia. Pakteh juga melihat saranan boikot oleh presiden NUJM sekadar syok sendiri kerana tidak diendahkan.

p/s: Belumpun memerintah Negara, kebebasan media sudah disekat…

Friday, November 12, 2010

Edisi Anjing!!!: TV3 n NSTP beri bantuan, MB Marah-marah

Kempen bantuan kemanusian yang dianjurkan oleh TV3 bersama NSTP telah berjaya mengutip ratusan ribu ringgit atau mungkin sudah melebihi jutaan ringgit. Wang itu disalurkan kepada mangsa banjir di Kedah dan Perlis (mungkin juga Kelantan).

Sedarkah MB Azizan yang marahkan TV3 tempohari bahawa jasa dan sumbangan yang dibuat oleh TV3 untuk membantu rakyat Kedah lebih besar dari sumbangan kerajaan negeri?. Angka sebenar yang disumbangkan oleh kerajaan negeri Kedah cuma RM300 ribu, angka lain2 yang diwar2kan tu hanya angka semata-mata.

Berbeza dengan TV3 n NSTP yang selalu proaktif dalam membantu mangsa bencana alam samada di Malaysia atau di bumi luar. Pakteh lihat kutipan yang diperolehi memang banyak dan semalam Yayasan NS Nasimuddin menyumbangkan RM100 ribu, 1/3 dari kemampuan kerajaan negeri. Itu baru satu korporat, sudah lebih seminggu tabung ini digerakkan dan memang diwar-warkan menerima sambutan yang hangat dari rakyat yang ingin membantu mangsa banjir. MB AZIZAN DAH PULAU MEDIA PRO KERAJAAN BN SEPERTI UTUSAN, BHARIAN, RTM DAN TV3. Rasanya elok sumbangan ratusan/jutaan ringgit yang TV3 dapat tu, p bagi kat perlis ja. Lagipun sayu ja MB Md Isa Sabu kata kita akan usaha caru duit untuk tampung semua kerugian, skang tengah prose kumpul data n kalau TV3 p bagi seketoi kat perlis saja, pasti lega MB Md Isa. Biaq telopong MB Azizan yang tak tau kenang jasa.

Kata Tun Dr. Mahathir, kita perlu berterima kasih dan jangan mudah lupa. MB Azizan yang tak tau apa-apa terlupa apabila memaki wartawan supaya ikut cara Islam. Kata pepatah " Orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi kita merasa". MB Azizan hanya tau merasa dan menerima tapi menggigit tangan yang memberi seperti melepaskan anjing yang tersepit.

Pakteh tidak mengambil kira lagi bagaimana TPM dikritik kerana lambat mai jenguk Kedah sedangkan TS mahyudin sudah menggerakkan jentera lebih awal dan membantu dari mula lagi. MB Azizan melupakan itu semua kerana terlalu takut untuk menerima hakikat jentera kendaliannya gagal menangani masalah banjir. Disaat TS Mahyudin memangku jawatan PM, banyak urusan negara yang dikendalikan namun emergency button untuk uruskan banjir di utara tetap ditekan dan diutamakan. Masakan jentera kerajaan pusat berpusu-pusu datang jika tidak ada yang push buttonnya?.

Seperti biasa, anjing tetap anjing, walau dilepaskan dari tersepit, tangan yang melepaskannya tetap digigit.

Kata pakteh: kalau tak gigit pun, pasti tangan tu perlu disamak kerana memegang anjing...memang dasar anjing...anjing sungguh la kau ni wahai anjing.

Thursday, November 11, 2010

Edisi Seram!! Hantu ayaq rasuk MB


Diambil dari TVkedah.blogspot.com

Jarang makteh ambik pot tentang politik, apatah lagi nak pertikai orang-orang politik. Semalam Makteh call pakteh habaq kata MB Azizan yang tak tau apa-apa kena rasuk hantu ayaq, habeh disergahnya wartawan terutama wartawan yang ILMU kuat sikit cam RTM dan TV3.

Pakteh sampai rumah, Makteh tanya awat jadi lagu tu?. Pakteh kata ayaq penuh kepala la tu, eh..bukan...tu Anwar. MB Azizan ayaq penuh negeri..hantu ayaq banyak n pakteh sangat yakin MB Azizan ni dah terkena rasukan puaka sungai Pumpong.

Pagi tadi makteh dok habaq lagi kata berita RTM tunjuk lagi panjang n clear. MB Azizan siap tunjuk2 ngan jari lagi kat wartawan n suruh ikut cara Islam. Pakteh tanya Makteh...Cara MB Azizan yang tak tau apa-apa tu kendalikan PC/tetamu tu ikut lunas-lunas Islam ka?. Pemimpin yang marah-marah camtu ikut lunas-lunas Islam ka?.

Pakteh bimbang lani. Setakat hantu ayaq, rasanya MB Azizan baru jadi sawan ja, kalau lepas banjir ni, keliling pinggang dia penuh dengan ulaq ayaq, pakteh percaya dan yakin, MB Azizan yang tak tau apa-apa ni akan kena sawan babi tahap cipan. Hanya KMC saja tempat yang bulih bagi lega sawan camni. Itupun tak berapa tepat. Hanya Seorang Nurse di KMC saja yang bulih bagi lega sawan babi MB Azizan yang tahap cipan ni, itu yang tepat.

** Apa yang kita tengok semalam tu sama seperti pendedahan Kedah times tentang dosa2 Azizan yang mudah naik darah......fikir-fikirkan. Pakteh mula terbayangkan nasib bini MB Azizan yang dikatakan sering kena herdik n pukul....Kesian.

p/s: Kepada Makteh....Insyaallah...Pakteh bukan lagu tu.

Tuesday, November 9, 2010

Edisi 18SX!!!: Bila terlebih Ayaq

Bila terlebih ayaq ni macam-macam bulih jadi. Bencana di utara skang ni berpunca dari terlebih ayaq. Banjir di perlis kerana terlebih ayaq, banjir di Kedah pun kerana terlebih ayaq. Ramai ibu-ibu yang mengandung tu pun kerana terlebih ayaq. Tapi kata orang, ayaq lebih ka ayaq kurang ka, janji kena pada tempatnya, akan ada hasil. Begitu juga dengan Loq Staq, kalau dah terlbih ayaq, buat atau tak buat rel berkembar pun, banjir tetap banjir.

Berita yang pakteh dengar, MB Azizan yang tak tau apa-apa pun mengidap penyakit terlebih ayaq. Sebab tu bila seluruh rakyat marhain menderita di pusat-pusat pemindahan banjir, tiba-tiba MB ni hilang. Siasat punya siasat rupa-rupanya MB Azizan sedang menderita sakit terlebih ayaq di KMC. Kata orang ayaq kalau lebih, bulih naik sampai kepala. Maka kepala MB Azizan skang ni memang pening. Bukan pening kerana dak spin isu lembab menggerakkan jentera ketika banjir tapi sakit dan pening kerana terlebih ayaq atau Ayaq Naik Kepala.

Bila MB Azizan ni Ayaq Naik Kepala, dia memang kena p KMC, sebab ubat paling mujarab ada disitu. MB Azizan yang tak tau apa-apa ni tak perlu Paracetemol atau Sunprox atau p. killer yang lain untuk hilangkan sakit kepala. MB Azizan cuma perlu...erm...MB Azizan yang tak tau apa-apa ni cuma perlu...ermm....

Ermmm..Cuma perlu menatap seraut wajah yang ayu dan jelita iaitu Nurse di KMC, Ya...itulah jawapan kepada sakit Ayaq Penuh Kepala MB Azizan yang tak tau apa-apa ni. Bukan semua nurse tapi hanya seorang yang sudah pun menjadi idaman kalbu MB Azizan. Bukan pakteh kata tapi sok sek sok sek dok bunyi kot belakang nunnn mengatakan MB Azizan memang lagu tu. Harap-harap, time ayaq penuh di Loq Staq ni, MB Azizan yang tak tau apa-apa dapat turun lebih kerap. Jangan dilayan sangat ayaq naik kepala tu.

Sebenarnya puluhan ribu mangsa banjir mengalami masalah Ayaq Naik Kepala. pakteh amat percaya kerana selepas lebih seminggu berada di penempatan banjir, jangankan nak pegang bini, nak jeling pun xsempat. Mungkin MB Azizan yang tak tau apa-apa boleh bagi tips sikit kepada suami-suami yang ketika ini sedang penuh airnya dalam kepala....

Kata pakteh: Bila ayaq lebih ni...macam2 boleh binasa...

Sumber rujukan: Pisau.net

Monday, November 8, 2010

Edisi Geram!!! Takkan tugas TPM nak angkut taik wahai MB Pas oiii

Akhbar Pro Pas : Sinar harian melaporkan dengan tajuk "Azizan Bidas Mahyudin' dakwaan tidak berasas" berkaitan teguran Mahyudin kepada Pemimpin Negeri Kedah yang LEMBAB dalam menguruskan jentera membantu mangsa banjir.

MB Pas Kedah yang tak tau apa-apa ini merpersoalkan mengapa Mahyudin hanya mai kedah selepas 7 hari banjir melanda. Aduhh..pening pakteh memikirkan sampai tahap mana bebalnya MB Pas yang berkelulusan tinggi ini. Jika seorang TPM perlu turun angkut taik, sapa yang nak arahkan pengangkut taik turun?. Bukankah Sharizat dah turun?, Bukankah Johari Baharom naik kepala traktor dah ada? Bukankah segala jentera pusat dah bertungkus lumus membantu dan sebagai TPM,Bukankah MKN terpaksa takeover untuk membantu?. Oleh itu hari keberapa Mahyudin datang tidak menjadi persoalan lagi kerana jentera untuk membantu sudah digerakkan.

Jika datang awal pulak mesti dikatakan TPM ni hanya nak tagih keuntungan politik. Sepatutnya yang malu ialah MB Pas ini yang menggerakkan jenteranya begitu lembab. Hari ketiga rakyat Kedah meredah banjir barulah kelihatan jentera negeri bergerak lebih tersusun. Oleh itu, janganlah salahkan padang tidak rata bila kalah bola, jangan salahkan projek ketapi berkembar bila banjir melanda. Salahkan ketidakupayaan diri dalam menguruskan bencana. Salahkan exco yang nyenyak diulit bini dalam selimut tebal ketika rakyat marhain menagih segelas air panas untuk membancuh susu anak.
80% tanggungjawab menguruskan bencana ini sepatutnya dibawah kerajaan negeri, namun kerajaan PUSAT tidak pernah memandang ringan dalam soal keselamatan dan kebajikan rakyat, oleh itu apabila Kerajaan Pas Kedah GAGAL, MKN takeover dan jika MB pas yang tak tau apa-apa ini nak hidup lebih selesa, mengakulah anda telah GAGAL.

p/s: Hang kata hang tera..awat jadi lagu ni pulak....THUIHHH...pi mampoih la hangpa lepaih ni....
bukan pakteh kata..tapi orang lain kata..

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih