Friday, January 28, 2011

Lagi buku mainkan isu PARIA...

Aduhai...bukan pakteh dah tuliska isu interlok ni...ya memang pakteh dah tulis tapi bila Pemuda MIC masih mintak buang perkataan PARIA dari novel tersebut, perasaan yang memang tak puas ati semakin kuat memberontak. awat dok jadi bodo tak mau nak ambik tau apa maksud dalam buku tu?. Jika kerana perkataan PARIA dalam novel tu dipertikaikan, pakteh amat menyokong beberapa buku perlu juga dibakar atau ditarik dari pasaran.

Kamus Besar Bahasa Melayu terbitan utusan Publication telah SENGAJA menulis PARIA pada halaman 1366. PARIA dalam buku ini dimaksudkan sebagai "orang hina". Susunan buku ini dibuat oleh Tn. Hj Zainal Abidin Sutarwan. bagi memudahkan sesiapa sahaja yang ingin membakar buku ini, pakteh sertakan ISBN buku tersebut: ISBN 9676105724. Mungkih Murugiah boleh tolong carikan buku tersebut.

Pakteh terjumpa lagi buku yang SENGAJA meletakkan PARIA (Outcaste) dalam buku yang dijual secara terbuka kepada orang ramai. Entah apa niatnya namun pakteh percaya, Murugiah boleh juga membakar buku ini. Kamus Dwibahasa BM-BI-BM ditulis oleh Yang Kassim dengan SENGAJA memasukkan perkataan PARIA pada halaman 619 dengan diberi maksud: Orang yang paling rendah kedudukannya dalam kasta hindu. Terbitan MINERVA Publication edisi pertama: 1999, ISBN 9836803157. Boleh juga difikirkan untuk dibuat tunjuk perasaan agar buku ini ditarik balik dari pasaran.

Ahhhh...mungkin perangai rakyat Malaysia di Tanah Melayu begini...cemburu dan sengaja meletakkan PARIA dalam hasil karya mereka. Pagi tadi pakteh terjumpa karya AS HORNBY iaitu buku Oxford Fajar "Advanced Learner's English - malay distionary. Pada halaman 1293 AS Hornby menulis Out.caste n adj (esp in India) (person) expelled from or not belonging to a fixed social class or caste: (terutama sekali di India) (orang) yang dibuang dari atau tidak termasuk dalam golongan sosial atau kasta tertentu; pariah. Penerbit Fajar Bakti dan ISBN :9676555592

Pakteh masih tak puas ati...mengapa begitu banyak perkataan PARIA yang SENGAJA digunakan secara berleluasa?. Adakah mereka tidak terfikir ini akan menjatuhkan mertabat sesetengah orang?.

Pakteh lebih serabut apabila terjumpa di http://www.thefreedictionary.com/pariah yang memberikan maksud begini "ord History: The word pariah, which can be used for anyone who is a social outcast, independent of social position, recalls a much more rigid social system, which made only certain people pariahs. The caste system of India placed pariahs, also known as Untouchables, very low in society. The word pariah, which we have extended in meaning, came into English from Tamil paaiyar, the plural of paaiyan, the caste name, which literally means "(hereditary) drummer" and comes from the word paai, the name of a drum used at certain festivals. The word is first recorded in English in 1613. Its use in English and its extension in meaning probably owe much to the long period of British rule in India." (28/01/2011 9.00AM)

Dan lagi bertembah berat kepada memikirkan mengapa begini yang dinukilkan dalam wikipedia :http://ms.wikipedia.org/wiki/Paria yang memberi pandangan "Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.Paria atau Paraiyar ialah satu kumpulan sosial (kasta) di India kuno, yang tarafnya dianggap sama dengan binatang dan tidak diakui keadaannya. Paria mengalami diskriminasi dan penderitaan yang sangat teruk pada masa itu. Namun pada masa ini hak asasi manusia mereka sudah diakui banyak negara termasuk India, maka daripada itu perbezaan warna kasta sudah beransur-ansur hilang"

Pariah?....mengikut Kamus Besar Bahasa Melayu terbitan utusan Publication pada halaman 1366, Pariah = PARIA

Aik...banyaknya buku yang SENGAJA meletakkan perkataan PARIA. rupa-rupanya, perkataan itu bertujuan memberitahu kepada sesiapa sahaja yang membaca bahawa maksud PARIA ini begini dan begini, Tidaklah orang tertanya-tanya.

Jika itu tujuannya mengapa ramai orang yang tersalah ERTI? Yang tersalah tu bagi pakteh memang SENGAJA untuk tak mau mengerti atau dalam kes POMPUAN PAS tu...memang dia tak baca pun buku interlok. Jika baca dan faham...pasti...pakteh amat amat pasti, takkan ada yang akan pertikai...

Semalam pakteh bermimpi. Pakteh mimpi makan nasik tengahari berulamkan pucuk kADOK....adusss...sebenarnya pakteh tak suka pusuk KADOK...mengapa pulak pakteh leh mimpi pucuk KADOK?. baunya tak best. makteh dan mertua pakteh memang suka dan selalu rebus buat ulam. Banyak khasiat kata makteh...pakteh memang tau apa khasiatnya...jadi pakteh biarkan saja makteh makan pucuk KADOK....
Mungkinkah mimpi tadi memberi sesuatu makna....tapi..apa kaitannya dengan pucuk KADOK...isk...entahlah...Apa jadila dengan pokok KADOK yang makteh tanam dulu...pakteh pun tulung tanam jugak...khasiatnya untuk makteh. KADOK tu dan melata kaaa...atau...KADOK tu dah naik JUNJUNG....entahlah..sejak KADOk dah boleh dibeli di pasar malam, makteh dah tak peduli dengan KADOK lagi...

3 comments:

detguaq said...

Komputer-komputer yang boleh mengakses internet juga kena di bakar. Terutama komputer milik mereka sendiri kerana boleh mengakses portal-portal spt wikipidea dll....Kasta apakah yang paling mantop untuk di ANUgerahkan kepada mereka ini?

Anonymous said...

kalu dah paria dok buat lagu mana pun tetap paria.
rendam puak paria ni dalam clorox seribu tahun pun...sampai kulit jadi putih(kot2 mau putih)darjat paria tu tak akan hilang.
macam keling samy veloo tu..duit berpuloh juta...tapi keturunan paria dia tak bolih dibuang.
pria tetap paria...masuk kritian pun masih juga paria..
yang bolih berubah cuma perangai atau sikap..
depa sendiri kena ubah...jangan berperangai paria.
la ni...orang melayu pun dah ada yang jadi paria..
sanggup buang bangsa dan malu mengaku diri dia bangsa melayu.
yang bakar buku tu betul2 paria...
paria yang berkasta rendah saja suka buat kerja seperti paria.
kalu depa tak suka dipanggil paria,berubahlah...buang perangai paria jauh2..selagi perangai paria dibawa...orang tetap panggil depa paria.
adoi....berapa banyak paria daaaaa...

Pakteh said...

Det & Anon:
Banyak jugak yang nak kena bakaq...
Khas untuk yang tak mau faham maksud mudah yg ingin disampaikan oleh interlok

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih