Monday, April 16, 2012

Tahniah...!! YB Datuk Tajuddin Abdullah...Apa ceritanya?

Kerja tebang buluh ni bukannya senang. Kadang-kadang terpaksa bermalam dalam hutan dan kebetulan minggu lalu....banyak buluh yang dipesan, pakteh terpaksa bermalam lama dan seperti biasa, bila lama sangat dalam hutan, banyak maklumat yang tak sampai kepada Pakteh. 

Orang senang mungkin pelik mengapa buluh perlu ditebang, tapi bagi orang kampung seperti Pakteh, apa lagi kerja nak dibuat jika tak tebang buluh?. Bukan senang tebang buluh....buluh yang nak ditebang perlulah lurus, jika lurus tapi tak cukup panjang, pakteh tak boleh tebang....batang buluh bengkok tak boleh tebang walaupun ada orang suka batang bengkok. Memang susah tebang buluh tapi inilah kerja Pakteh. Apa yang penting...kerja Pakteh tidak memerlukan Pakteh meminta-minta.

Walaupun jauh didalam hutan, Pakteh boleh nampak dan dengar apa jadi di Kampung Pakteh, maklumlah...sudah berminggu lamanya kedatangan YB Menteri dan YB ADUN dinanti oleh jiran Pakteh. Mai tak mai Menteri Pakteh tak kisah cuma Pakteh nak habaq, rekod Daerah Sik ni, sepanjang hidup Pakteh yang tua bangka ni, inilah baru daerah Sik menerima Menteri/Timbalan Menteri yang acapkali bertandang. Ingatan kepada kehadiran Datuk Mukhriz Mahathir masih belum hilang, Mai pulak Timbalan Menteri Kesihatan dan 14 April 2012, Mai lagi Menteri Datuk Seri Shaziman.....isk..banyak sungguh aih mai Sik yang jauh ni....

kawan Pakteh tanya...depa mai kita dapat apa?....laaaaa...kalu depa mai kurang-kurang ada jalan elok pun....kita jugak untung...tak kisah la hang pas, dap atau pkr...yang penting...jalan elok. Jadi kalau saja-saja nak mai....Pakteh dok tengok...lambat lagi kot depa nak mai tapi dengaq kata....YB Datuk Tajuddin pulun siang malam supaya ada Menteri mai melawat Sik agar mengetahui keperluan penduduk di Sik. Pakteh lagi suka bila dah dua kali kampung Pakteh Menteri mai apatah lagi Ahli Parlimen Sik, Cikgu Uda memang tidak boleh diharapkan untuk membantu.

Jika diingatkan kembali....14 April 2012 juga ada Konvensyen Media Sosial di UiTM Merbok. Pakteh fikir ramai yang dapat pergi tapi Pakteh yang tua ni tak larat la nak berada di dua majlis dalam satu masa. Harapannya program sebegitu akan membuahkan hasil cuma saranan Pakteh, jangan ditimbulkan sesuatu yang tidak pasti. Jika matlamatnya baik, semua pihak inginkan ianya berjalan dengan baik. Sehubungan itu,

1. Isu menuduh Kedah Times dibayar oleh pihak tertentu sepatutnya tidak berbangkit
2. Begitu juga halnya dengan ayat dalam sebuah blog: Meskipun terdapat pelbagai masalah-masalah 'pelik' termasuklah perasaan besar kepala dengan alasan 'jemputan tidak diterima'atau ayaBagi golongan JURASSIC dan PERASAN HEBAT, konvensyen di Kedah ini, mungkin alasan bagi mereka mencetuskan kontroversi yang baru, Perlu dijelaskan semula bagi menjernihkan keadaan. 

Sebagai orang tua, Pakteh sarankan kedua-dua pihak tampil untuk memberi penjelasan kepada Kedah Times yang sentiasa menjadi sumber bacaan harian Pakteh. Pakteh percaya, pihak Kedah Times berbesar hati untuk menerima penjelasan apatah lagi jika ianya untuk kebaikan kepada perjuangan yang didokong. Pakteh nak jadi orang tengah pun....tua-tua ni dah tak larat dah.....pandai-pandai la jernihkan keadaan.

Keinginan yang kuat untuk mengembalikan Kedah ke tangan Barisan Nasional membuatkan kita tidak boleh lagi tersilap langkah. Walaupun blog Pakteh sekadar blog cap ayam atau blog murahan, namun apa salahnya kali ini blog Pakteh memberikan cadangan kepada semua rakan-rakan agar kita kembali fokus kepada matlamat asal. Terkhilaf dan tersilap itu adalah lumrah kita sebagai manusia namun keberanian mengakui kesilapan itu adalah lebih hebat. 

p/s: Pakteh pun buat silap jugak....mintak maaf la noo....

3 comments:

pari pari said...

Pak Teh: hangpa tak pi dengak ke mamak kadiak mai ceramah dgn PAS di Baling.
Kata ramai sangat samapai 10 ribu.
Tu laaaa orang Baling nak calon tempatan .Depa tak mau orang luak dah.
Kalau BN nak menang hangpa ikhtiak lah lagu mana pun bagi anak jati Baling jadi calon.
Kalau tidak PAS sapu lagi sekali.
Ni lah sembang orang Baling.
Paham kot no Pakteh.

Pakteh said...

Pari-pari
10 ribu tu setakat dok di laman istana kadiaq ja...
Pakteh ni paham sangat2 dah...Pakteh pun nak anak tempatan gak jd wakil d tempat Pakteh...sapa-sapa pun lagu tu laaa

Anonymous said...

Pas tau kadiaq banyak duit...bila lagi nak kikis bagi peghabih !

Edisi WAJIB baca