Thursday, November 13, 2008

Adilkah?

Assalamualaikum.
Hak Bumiputera dipertikaikan....hak kaum lain di diamkan...Mengapa?
DEB dikaitkan atau diwar-warkan dengan Melayu/Bumiputera...Sedangkan DEB juga memperjuangkan hak-hak kaum lain...mengapa?
Status MELAYU di main-mainkan....status kaum lain didiamkan...pasaipa?

Klik pada gambar untuk lebih jelas


Kepada MELAYU yang menjadi pejuang kaum lain atau kaum lain yang menjadi pejuang untuk kaum sendiri...fikirkan mengapa dengan segala tuduhan dan tomohan terhadap MELAYU selama ini, bangsa lain masih boleh bersaing dan kedudukannya lebih tinggi dalam bidang ekonomi. Jika MELAYU jahat, jika MELAYU zalim, jika MELAYU tidak adil.....kedudukan kaum-kaum lain pakteh percaya tidak seperti keadaan seperti hari ini. Percayalah....kaum MELAYU amat-amat menghormati segala kontrak sosial dan hubungan harmoni yang terjalin selama ini. Kaum MELAYU amat sedar bahawa mereka bersaing dipadang yang tidak sama tetapi kerana berpegang kepada prinsip hak orang lain tidak boleh dirampas....kaum MELAYU merelakannya. Puluhan malah ratusan tahun MELAYU dalam kedaifan ekonomi...adakah MELAYU menghukum kaum lain? tidak...kerana kaum lain berjaya atas kerelaan MELAYU.

Mengapa kebaikkan ini sering dipersoalkan malah...akhir-akhir ini kebaikkan ini sudah menjadi seperti melepaskan anjing yang tersepit. Percayalah....pakteh suka dengan bidalan "melepaskan anjing tersepit" ini. Anjing yang dilepaskan biasanya akan menggigit orang yang menolongnya..terutama anjing liar yang tidak ada tuan, tidak ada tanah milik sendiri. Memang sudah ditakdirkan begitu kerana naluri mengigit itu sudah sebati dalam darah daging seekor anjing. Namun...anjing itu tidak sedar bahawa....anjing yang menggigit hanya mampu mencederakan orang tersebut tetapi orang itu akhirnya...tanpa pilihan yang banyak akan terpaksa membunuh anjing itu. Memang seperti hilang nilai kemanusiaan dalam diri orang itu tetapi kerana anjing itu menyerlahkan sifat ganas kebinatangannya....hukuman setimpal ialah..bunuh. Ini adalah kerana anjing liar hanya boleh diuruskan dengan prinsip "Membunuh atau dibunuh" dan akhirnya kita akan bersetuju bahawa pilihan ditangan orang itu...bukan anjing.

p/s: Tidak ada sekelumit niat untuk mempermainkan isu perkauman tetapi sekadar memberi ingatan kepada semua kaum bahawa keharmonian dan keamanan negara ini tidak ada nilainya. Sama-samalah kita jaga dan sayangilah semua orang kerana kita adalah bangsa MALAYSIA.

No comments:

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih