Tuesday, November 3, 2009

Tauliah berceramah

Dr. Asri, mantan mufti perlis yang juga seorang pensyarah di USM ditahan kerana tidak mempunyai tauliah untuk berceramah di Selangor. Mengikut kenyataan pengarah JAIS petang semalam, penahanan itu adalah hasil aduan sejak beberapa tahun ( 2 ke tiga tahun?). Terfikirkah kenyataan ini membuktikan kenyataan mantan mufti bahawa Selangor tidak memberikan tauliah walaupun semasa beliau seorang Mufti.
Mengapa sedemikian rupa yang terjadi kepada sebuah badan yang diamanahkan untuk menjaga hal Agama Islam?. Bukankah perbezaan pendapat itu dibenarkan dalam Islam?.
Apa yang pakteh fikir kini....Bagaimana dengan ustaz2 pas yang berlambak2 berceramah agama di Selangor? Ustaz Mahfuz ada tauliah tak? bagaimana dengan Tn. Guru Ustaz Mat Sabu?
Bukankah sering ditunjukkan juga Anwar memberikan kuliah/tazkirah malah mungkinkah semua yang bergelar ustaz dalam Pas itu mempunyai tauliah utk berceramah di Selangor?.
Bagaimana ustaz Akhil Hay si rock kapak yang tinggal bini kawin artis tu? ada tauliah tak? atau mamat ni memang tak pernah ceramah di Selangor?
Banyak lagi persoalan yang timbul....bagaimana dengan gerakan jemaah tablig yang memberikan kuliah/tazkirah agama di masjid2 selepas Magrib...?
Bukankah Islam itu agama yang lembut...mengapa pendekatan yang digunakan seperti ingin memalukan seseorang. Mengapa tidak digunakan cara yang lebih berhemah dan lebih dipandang mulia...Mungkin jika wakil JAIS datang berpakaian biasa dan masuk ke rumah serta membisikkan/menyampaikan mesej/memberikan nota bahawa Ustaz Asri takdak tauliah, perkara seperti ini dapat dielakkan.
p/s: Mungkinkah agendanya lain sehingga kemunculan 2 ADUN PKR masih menjadi persoalan tentang penglibatan tangan2 dibelakang isu ini...Betoika?

2 comments:

pemuda bt lapan said...

kompius no pakteh.
Sok-sok kita jpa orang kemalangan tepi jalan, kawan tu dah nak mati dah pun bila kita nak ajaq Syahadah kita kena p pjabat agama dulu la no amik tauliah.. Kalau tidak kena tangkap la kita. Ajaq orang mengucap tak da tauliah.Ish haru dunia la ni no Pakteh.
Tapi kita ni ada tauliah ka nak bicara kan hal ni..Btoi ka Pakteh?

Pakteh said...

hehehe...dalam maksudnya....mungkin la kot..

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih