Friday, April 3, 2015

Berbicara dalam kewarasan dan berlapang dada

Pandangan pakteh:

Adakalanya jika jalan sudah tidak berpenghujung, baik benar jika menoleh ke belakang dan membiarkan kewarasan menguasai diri. Amat malang apabila keegoan dibiar berleluasa membuat keputusan yang akhirnya merugikan peribadi.
Masih baik jika hanya keegoan...apa akan jadi apabila membiarkan kebodohan dan keegoan yang mencipta sahsiah peribadi?.... pasti malu keturunan dan segala yang diwarisi.

Tidak salah untuk sesiapa sahaja menoleh kebelakang melihat semula kebaikan dan keburukan dan akhirnya membiarkan kewarasan membuat keputusan untuk memilih kebaikan.

langit tidak selalu cerah tetapi biarlah panas hingga ke petang..jangan hujan ditengah hari. Janganlah sudah terhantuk baru terngadah kerana kelak rosak badan binasa. Bulat air kerana pembentung bulat manusia kerana muafakat..berbaik-baiklah sesama kita kerana PRU14 dah dekat. Yang menang jadi arang yang kalah jadi abu....dua2 hitam dan tak berguna...lebih baik pilih kewarasan dalam berfikir sebelum kedua-duanya hitam legam jadi abu dan arang....panas terbakar. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga dan kerana seekor kerbau terpalit lumpur habis semua kerbau dihina....kokok berdekah-dekah ekor dok kibas tahi....busuk lagi membusukkan. Pilihkan yang wangi jangan pilih yang busuk...itulah gunanya kewarasan dan kebijaksanaan.

Jika difikirkan diri bijak....berbuatlah sesuatu yang menguntungkan semua. Matanglah dalam berfikir walau dilihat tidak matang bila senyum terukir.

Kata pakteh: 

Amat letih rasanya menebang buluh....bukan kerana beratnya buluh tapi banyak nyamuk..agas..tungau...sekenet...dok gigit peha, teloq, pusat, mata..habis semua kena. Nak bakaq hutan....biaq mati tungau dan sekenet...dok pikiaq pulak...buluh pun disitu...sekenet mati..buluh pun mati...pakteh nak tebang apa?

Sebab tu kadang-kadang sebulan sekali baru tebang buluh.....belengaih ketiak panaih-panaih ni nak tebang buluh.

1 comment:

URGENT LOAN OFFER WHATSAPP +918929509036 said...

My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih