Thursday, July 9, 2009

Sasterawan Negara tunjuk lagak sombong

Mengikut berita dari Malaysiakini, Datuk A Samad Said ingin mengadakan demostrasi untuk membantah kelewatan menghentikan PPSMI. Jika mengikut kehendak hatinya mungkin malam ni jugak nak dihentikan.
Lantaklah apa nak jadi pada pelajar tahun 6 yang akan menduduki UPSR lagi 2 bulan. Biar mampos result exam yang ambil PMR, SPM Ujung tahun ni. Apa aku penduli yang penting perjuangan aku sudah mula diikuti oleh Kerajaan.
Tidakkah anda mendengar wahai sasterawan negara mengapa hanya boleh dilaksanakan pada 2012?. Alasannya teramat kukuh...Pelajar yang sudah 4 5 6 tahun belajar dalam Bahasa Inggeris, tiba-tiba diminta menjawab exam dalam bahasa Melayu...FIKIRKAN..

Lagi satu...CABARAN dari pakteh kepada semua yang kononnya pejuang bahasa...KALAU NAK BUAT DEMOSTRASI...YANG TERBAIK IALAH MINTA KERAJAAN MANSUHKAN PENGGUNAAN BAHASA CINA DAN TAMIL DI SRJK. Jika bahasa Inggeris yang dikenali pun boleh dimansuhkan demi Bahasa Melayu...apalah sangat bahasa Cina dan Tamil...
JIKA INI GAGAL DILAKUKAN...ANDA HANYA LAYAK DIGELAR PEJUANG HIPOKRIT...
...............................
Khas utk Sasterawan Negara..

Hiba hati Mak Bedah....entah bila pula peluang sebegitu hebat akan datang dalam keluarganya. Sejak lahir hinggalah selepas merdeka dan melihat Malaysia berdiri megah...Mak Bedah tidak pernah bermimpi untuk memandu kereta besar....hatinya tidak layak untuk berdetik begitu. Hidupnya hanya inginkan anak-anaknya belajar seperti anak sahabatnya Kamilah atau lebih dikenali aunti Camila. Bertuah Camila kerana bersuamikan peguam dari ibu kota. Anak-anaknya semua belajar disekolah hebat dan khabarnya ditugaskan secara peribadi beberapa guru untuk memberi tunjuk ajar tentang bahasa inggeris.
Mak Bedah inginkan begitu sayangnya....masakan mampu jika setiap hari kerjanya hanya membanting tulang di tanah peninggalan arwah bapanya dulu. Warisan dari Mak Bedah telah turun kepada semua anaknya dan kini apa yang merisaukan Mak Bedah ialah cucunya yang berada di tahun 2. Budaknya comel dan girang serta cerdik. Penguasaannya bahasa inggerisnya bagus untuk sains dan mate. Inilah yang membanggakan Mak Bedah. Jika diikutkan...sampai mati pun tak mungkin Mak Bedah dan Anaknya mampu memberikan pendidikan sebegitu. Rezeki yang datang pada 2003 disyukuri sepanjang waktu hinggalah pak menteri umumkan bahasa inggeris tidak layak lagi untuk anaknya bermula 2012.
Bagaimana dengan cucu-cucunya yang lain. Adakah akhirnya mereka akan mewarisi aku dan anak-anakku...getus hati kecil Mak Bedah.
Lamunannya mula terbayangkan wajah-wajah pejuang bahasa yang kononnya sanggup mati demi bahasa Melayu. Terlihat seorang tokoh yang mulutnya lantang mempertikaikan PPSMI tetapi gaya rambutnya yang menjurai tidak menunjukkan adab kesopanan Melayu. Cis...hipokrit benar hidup ini...
Terlintas juga dibenaknya tokoh di facto sang pendeta yang pernah ditumbuk sehingga lebam kerana celupar dalam berbahasa. Insan inilah diberitakan memainkan peranan utama dalam segala bentuk tindakan terhadap PPSMI. Phuiihhh...ludah Mak Bedah ke tanah kerana tokoh ini hanya pandai bercakap dan paling hipokrit. anak-anak dan isterinya begitu berbanggsa dengan bahasa Inggeris masakan tokoh ini boleh menjadi pejuang bahasa Melayu. Belajar pun di sekolah antarabangsa...masakan sekolah kebangsaan boleh dipedulikan??
Ahhh.....rupa-rupanya...Sasterawan juga boleh dibeli. Nilainya hanya sekadar mainan bahasa puitis tentang bahasa. Tidak sukar untuk menilai keikhlasan terhadap anak bangsa. Jauh disudut hati...malang benar jika seorang sasterawan menjadi politikus yang rakus menghalang kemajuan bangsanya.
Bilakah semua topeng pejuang bahasa ini akan ditanggalkan?.....

KESIAN MAK BEDAH

2 comments:

Anonymous said...

Kalau begitu, DS Khir Toyo, Tan Sri Abd Ghani Othman dan ramai lagi tokoh UMNO yang menyokong PPSMI, jugak dah kena beli macam A Samad Said?

Atau.... tak baca lagi ke blog dia orang?

Pakteh said...

Anon..
Pakteh juga penyokong PPSMI....erm..so apa masalahnya?
A Samad Said Membantah PPSMI...

sapa yang tak baca blog?? Anon or saya??

Ramai yang tak suka PPSMI..itu hak masing-masing...yang pakteh utarakan ialah sikap keterlaluan A Samad Said yang nak buat demostrasi agar PPSMI dihapuskan serta merta.
Isu ni bukan macam main pondok-pondok....
TQ

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih