Thursday, July 9, 2009

Bahasa Melayu vs Bahasa Cina dan Tamil

Salam..
rupa-rupanya disebalik kejayaan pejuang bahasa semalam, mereka masih gagal...kegagalan yang lebih teruk kerana sebelum ini Mate dan Sains diajar dalam bahasa yang dikenali seluruh dunia iaitu Bahasa Inggeris namun kini, Mate dan Sains diajar dalam Bahasa Cina dan Bahasa Tamil.
Kegagalan yang lebih teruk ini WAJIB ditebus semula oleh pejuang-pejuang bahasa. Anda perlu berdemostrasi sekali lagi bersama Anwar, Sivarasa dan Tian Chua serta Ali sibukit lanjan untuk mempertahankan Bahasa Melayu dari diceroboh oleh bahasa Cina dan Tamil.
Banyak SRJK Cina dan Tamil bertahan dari ditutup kerana sokongan anak-anak Melayu. Oleh itu adalah WAJIB dan WAJAR Bahasa Melayu yang digunakan.

Kewajaran ini menjadi tuntutan paling utama kerana sedang hangat dipromosikan 1Malaysia..
please dont play-play aaa...

2 comments:

Ekeng A/L Etong said...

Bila Kerajaan penuhi tuntutan Melayu, kat Cina dan India pun kena bagi sama. Mana boleh macam tu? Macam dulu, Melayu bangkit tentang penubuhan Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR). Kerajaan ikut pasai Melayu yang tuntut. Tapi selepas Akta IPT diperkenal Kerajaan, maka beratus lagi Kolej dan Universiti semacam KTAR tumbuh atas nama IPTS. Melayu tak kata apa-apa sebab KTAR yang mereka tentang dulu tak jadi dibuat walaupun yang wujud adalah 'yang sewaktu' dengannya! Melayu tak bising walaupun jumlah pelajar Melayu yang menuntut di situ boleh dibilang dengan jari dan dari kalangan ibubapa yang elit.

Isu biasiswa yang baru diumumkan Kerajaan sama jugak. Melayu dapat, Cina dan India mesti boleh dapat. Sapa pandai dia dapat. Latar dan realiti tidak lagi menjadi perkiraan. Anak petani di Guar Kepayang dan anak penoreh getah di Manek Urai(Melayu) dapat PTPTN dan kena bayar balik. Anak taukeh Pasaraya di bandar Sunway yang gajinya lebih daripada gaji PM dapat biasiswa dan tak payah bayar balik. Melayu tak bising sebab tahu anak Melayu tak pandai belajar.

PPSMI pun sama. Kalau benar pelajar Melayu belajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Melayu, Cina dan India juga boleh belajar dalam bahasa ibunda mereka. Boleh begitu? Ini bukan soal bahasa ibunda, atau kerana bahasa ibunda lebih senang dipelajari. Ini soal bahasa Melayu adalah Bahasa Rasmi Negara!

Saya tak pasti adakah pelajar Cina dan India di Thailand atau di Indonesia atau di Korea atau di Jepun belajar matematik dan sains dalam bahasa ibunda mereka. Yang saya tahu, pelajar Melayu di Singapura wajib belajar semua subjek dalam BI. Itu pun Melayu di sana tetap ketinggalan!

Pejuang Bahasa sudah berjuang untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Dalam masa yang sama mereka mendesak Kerajaan meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Itu perjuangan mereka!

Dan saya yakin mereka juga tidak bersetuju supaya murid-murid Cina dan India dibenarkan belajar Matematik dan Sains dalam bahasa ibunda.

Sama seperti isu PPSMI dulu, suara mereka tidak didengari. Apabila ada campur tangan politik oleh pihak tertentu yang cuba menangguk di air keruh, keadaan semakin semakin parah. Bila ini terjadi, pejuang bahasa dituduh kononnya isu itu dipolitikkan. Sebenarnya isu itu telah digunakan oleh kumpulan politik murahan untuk meraih simpati dan sokongan. Sedangkan sekian lama pejuang bahasa berkukuk dan menyalak, tiada siapa peduli.

Perjuangan memartabatkan Bahasa Melayu bukan tanggungjawab pejuang bahasa saja, juga kepada semua yang mengaku dirinya Melayu.

Pakteh said...

Sesiapa sahaja yang telah bersetuju menjadi rakyat Malaysia atau TANAH MELAYU dulunya WAJIB menguasai Bahasa Melayu

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih