Tuesday, January 17, 2012

Panas..!! Naik MINYAK.....

Ini bukan kes orang minyak
Ini bukan kes orang jual minyak urat
Ini bukan kes orang makan taik minyak
ini bukan kes orang tangkap orang minyak

Ini kes negara Malaysia sebagai pengeluar Minyak Masak dari buah kelapa sawit
 Rakyat di war-warkan Malaysia negara pengeluar minyak sawit terbesar dunia. Pakteh tak tahu peratus yang yang dieksport. Apa yang Pakteh ingin tahu berapa peratus minyak yang disediakan untuk kegunaan rakyat Malaysia?

 Kes minyak berkurangan di kedai runcit dan pasaraya bukan isu baru tapi telah berlanjutan sejak sekian lama. Jika mencukupi mana mungkin peniaga perlu mencatu minyak masak?. Sebagai seorang penebang buluh dan juga meniaga malam-malam, Pakteh amat menyedari apabila minyak masak berkurangan di pasaran. Setiap hari Pakteh perlukan 5KG minyak masak dan jenama pilihan Pakteh ialah SAJI ataupun SERI MURNI. Tapi kalau dua-dua ni takdak, jenama apa pun Pakteh sebat..........cuma bila nak kena pakai minyak paket 1KG, Pakteh terganggu la dengan isu minyak recycle. Pakteh ni dok menega malam-malam, takkan nak guna minyak paket, Pakteh kena la guna minyak yang berkualiti.
 
Bila menega malam-malam, Pakteh kena la beli lebih, kawan pakteh yang menega siang-siang pun kena beli lebih jugak, tapi peruncit bukannya nak juai banyak. Kawan Pakteh kena la pusing 7 lapan kali di kaunter untuk cukupkan 15KG sehari.
Saranan Pakteh selagi takleh selesai isu minyak yang diwar-warkan sebagai pengeluar minyak sawit utama dunia, menteri yang berkaitan usah bicara soal Winnable Candidate. Bukan sehari dua isu ini dibincangkan tapi sudah berlarutan sejak sekian lama. Pakteh pernah tulis artikel berkaitan isu ini sedikit masa dulu.

Pakteh sedar mainan ini di peringkat pemborong tetapi PASTI ada jalan penyelesaiannya. Kalau tepung gandum tak cukup Pakteh tak kisah sebab Malaysia bukan pengeluar gandum.

Ini bukan kes Pakteh naik minyak tapi kes tak cukup minyak.

Panas...panas....panas......panas

2 comments:

maya as said...

pak teh.masaalah nya berlaku sistem monopoli pengeluar minyak masak ini.
kenapa kerajaan tak beri lesen pada pihak yg lain sama.

monopoli lah pak teh.sebab itu depa naik tocang.tak makan saman.

Pakteh said...

Maya..
Itulah sebabnya Pakteh sarankan kementerian yang terlibat selesaikan punca isu ini berlaku...

Pasti ada punca UTAMA yang menyebabkan masalah ini sering timbul. Bukan sehari dua malh dah bertahun...

hairan mengapa menteri yang dilantik ke kementerian ini tidak mampu menghasilkan idea untuk mengatasi masalah ini.

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih