Wednesday, October 29, 2008

Lagi tentang DEBAT

Assalamualaikum.
Lagi tentang debat..
Isunya sekarang bukan KJ yang cadang
Isunya sekarang bukan DMM takut..
Isunya sekarang bukan DSKT dah setuju..
Isunya ialah apakah DEBAT ini memberi kebaikan kepada UMNO?
Isunya ialah apakah DEBAT ini memberi keharmonian dalam BN?

Masih ingatkah kita dengan persidangan UMNO 2 tahun lalu yang disiarkan secara live dan akhirnya mengundang perasaan tidak senang dikalangan rakan dalam BN apatah lagi kalangan ahli pembangkang maupun rakyat yang tidak berpihak kepada mana-mana parti?.
Agenda perdebatan sudah dinyatakan untuk melihat ketokohan calon pemuda. Pakteh sekali lagi masih tercari-cari apakah dengan perdebatan dalam waktu yang begitu terhad akan membuatkan perwakilan dapat mengenalpasti calon yang benar-benar mampu membawa PEMUDA UMNO ke arah yang lebih baik. Tidakkah masa yang terhad untuk perdebatan itu sebenarnya hanya mampu digunakan oleh calon untuk menonjolkan diri bahawa dia yang terbaik dan ini sebenarnya mengundang kepada janji kosong dan retorik semata-mata.

KJ merupakan anak muda yang tidak ramai sepertinya, berkebolehan dalam segala bidang dan mampu menjadi Melayu Glokal. DSKT pula telah membuktikan kebolehannya dalam menguruskan Selangor hinggakan PR hanya cuci tangan ketika mengambil alih teraju pemerintahan Mac lalu. DMM pula seperti sedia maklum, kuah TDM benar-benar tumpah ke nasi, berani dan berpendirian.

Oleh itu dalam kekalutan pemilihan sebegini, adalah tidak wajar DEBAT diguna pakai untuk melihat ketokohan seseorang calon. Pakteh melihat kesan dari perdebatan ini hanya menghancurkan UMNO khususnya kalangan PEMUDA UMNO. Malah lebih serius lagi pakteh melihat kalangan komponen BN akan terusik dan terguris, percayalah...ini akan berlaku. Amat malang jika peralihan kuasa antara Paklah dan Najib berlaku ketika BN goyah. Ini tidak mustahil berlaku jika kita terlalu seronok bercakaran dan tunjukkan pada semua orang.

Ramai telah melihat bagaimana seriusnya KJ apabila bercakap soal ketuanan Melayu, soal perkauman. Begitu juga DSKT dan DMM. Impaknya sudah pasti calon2 ini akan menggunakan segala hujah terbaik untuk memastikan merekalah juara dalam menangani isu Hak ketuanan Melayu, Hak bumiputera, DEB, Agama Islam dan sebagainya dan tidak mustahil akan terkeluar kenyataan-kenyataan yang boleh mengundang kontroversi antara kaum. Inikah yang kita mahukan? Mungkin ketika itu calon2 pemuda yang "ter" tadi terpaksa memohon maaf kepada kaum lain atau mengambil apa saja tindakan yang dilihat bacul dan akhirnya katika ini, betapa hebat pun beliau dalam UMNO, sudah tidak dinilai lagi oleh perwakilan. Ini boleh berlaku kepada KJ, DSKT ataupun DMM. Oleh itu, dalam kekalutan parti komponen mengambil peluang dari kekalahan yang lalu, wajarlah dilihat semula mengapa DEBAT ini diperlukan.

Pakteh masih merasakan punca kemerosotan sokongan dikalangan bukan Melayu kepada BN ialah kemerosotan secara berangkai iaitu berlaku secara perlahan-lahan sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan menjadi memuncak pada pilihanraya yang lalu. Kesan persidangan UMNO disiarkan secara live begitu ketara. Memang pakteh berbangga melihat perwakilan berucap soal hak-hak Melayu yang didokong oleh UMNO tetapi adalah lebih molek jika hal dalaman rumah tangga, dimaklumkan kepada ahli keluarga sahaja.

Secara jelas, banyak isu sensitif yang diperjuangkan oleh Pemuda UMNO Malaysia dan tidak mungkin ini mampu dirungkaikan secara jelas oleh calon ketika berdebat. Oleh itu, perdebatan tidak lagi memberikan justifikasi yang jelas untuk memilih calon ketua. Cadangan pakteh, adakan saja sesi memperkenalkan calon kepada perwakilan dan berikan masa untuk setiap calon menjelaskan misi, visi dan arah tuju Pemuda jika beliau terpilih.

Kesan dari cadangan DEBAT ini saja sudah menimbulkan riak tidak elok dikalangan ahli UMNO, apatah lagi jika sudah berdebat. Kepada pihak yang mencadangkan DEBAT ini, fikirkan semula kesannya kepada UMNO dan BN. Jangan menang sorak kampung tergadai.

Untuk renungan bersama:
Ketua Pemuda; DS Hishamuddin pun tak setuju DEBAT ini, jadi ikutlah kata ketua...anda bertiga cuma calon ketua belum lagi jadi ketua....

p/s: Kali ni memang betoi betoi...tak tanya dah betoika tak betoi...memang betoi....

No comments:

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih