Monday, December 10, 2012

TUN Mahathir Mai Sik...apa hasilnya?

Pakteh tidak berpeluang untuk berada dalam majlis bersama Tun Mahathir di Sik, semalam kerana beberapa urusan yang sukar untuk ditinggalkan. Namun kerana amat berminat dengan setiap butiran ucapan Tun, Pakteh ada meminta rakan2 memberikan komen selepas ucapan Tun malah ada Pakteh minta untuk dirakamkan ucapan Tun untuk Pakteh dengar.

Menarik untuk menilai ucapan Tun ini kerana kali terakhir Pakteh ingat Tun berpeluang ke Daerah Sik ialah ketika Tun masih menjawat jawatan Perdana Menteri. Sehubungan itu Pakteh amat-amat yakin, Tun telah membuat penelitian berkaitan SIK sebelum bertandang semalam (kelmarin).

Tun sebagai Negarawan Ulung amat menitikberatkan soal fakta dan kebenaran dalam setiap ucapan beliau, jadi apa yang Tun perkatakan kali ini di Sik tidak boleh ditolak ketepi dengan sewenang-wenangnya.

Antara intipati ucapan Tun yang dapat sampai ke pengetahuan Pakteh ialah:

1. Jangan tolak calon yang dipilih untuk bertanding dalam PRU13.

Mesej ini amat mendalam bagi Pakteh kerana setelah begitu lama tidak menulis, banyak sekali fakta dan maklumat yang terkumpul bersarang dalam kepala Pakteh. Mungkin inilah puncanya rambut putih Pakteh ni lebih banyak dari rambut hitam malah botak di tengah-tengah tu pun mungkin inilah sebabnya, bukan kerana Pakteh dah tua bangka.

Sik setakat ingin bercakap dalam ruang lingkup Daerah Sik sahaja, dikatakan mempunyai ramai calon namun berapa orang yang boleh ditakrifkan Winnable Candidate?

Atas faktor itu Pakteh berpandangan beberapa saranan Tun berkaitan kepimpinan dalam UMNO perlu diambil kira. Mutakhir ini Tun sering bercakap soal kelayakan calon dan beliau memusatkan kepada kriteria ilmu melalui pengurusan yang berwibawa mampu membawa UMNO ketahap yang lebih baik.

Tun pernah membangkitkan UMNO kini perlu bersedia untuk menerima bijak pandai bergred A dalam kerajaan untuk sama-sama membantu UMNO kerana menurut tokoh hebat ini lagi, Pembangkang kini semakin ramai golongan bijak pandai berada dalam saf kepimpinan (tolak la Mat Sabu dan Mahfuz dari Pas tu..)

Apakah mungkin satu hari nanti perlu diletakkan syarat tertentu untuk menjawat jawatan dalam UMNO?. Mungkin Presiden UMNO perlu memiliki Master sekurang-kurangnya dan Ketua Bahagian perlu ada Ijazah pertama dengan CGPA 3.5 ke atas...? Mungkin....

Eh eh...itu tidak demokrasi namanya?....

Jika itu tidak dinamakan demokrasi...ingat kembali imbauan menuntut kemerdekaan dan Malayan Union oleh Tun semalam....Siapa di angkat menjadi pemimpin?...

1 comment:

Pakteh said...

Buat GTTBRU

Jika semua hirarki kepimpinan UMNO bodoh, mengapa UMNO masih menguasai Terengganu?. Apakah kerana pakatan haram Pas, PKR dan DAP lebih bodoh dari UMNO?

Anda mahu rakyat melihat Selangor sebagai contoh?.
(Selangor memang sedia maju dibawah BN, PR cuma tumpang masuk n cuci tangan ja)

Jom lihat betapa rosaknya Selangor dibawah PR
Isu asas seperti Air pun terkial2 nak urus...camtu nk kata hebat?
Itu belum lagi puak2 DAP yang pentingkan rumah urut yang berlambak2 tu.

Jika nak menipu pasal ekonomi, memang mereka sasaran anda adalah tepat..iaitu orang yang tak reti...so...cerita putar belit apapun diaorang akan percaya sedangkan anda dapat hidup sampai sekarang pun hasil kemakmuran dan kebijakan pemerintahan BN. Ada anda sedar?

Jika MCA dan MIC tolak BN, Why masih bersama BN? Betul2 kenyataan murahan..

Ahli2 mahu lari dari UMNO?...Dipersilakan...ini negara ada demokrasi...parti UMNO bukan hak milik individu....nak masuk n nak keluar tu pilihan masing2.

Budaya samseng ni ajaran PR melalui Bersih 1.0 dan 2.0...apa kaitannya dengan UMNO...

Eh eh...asas penubuhan UMNO adalah perpaduan...
Asas penubuhan Pas adalah perpecahan, Asas penubuhan PKR juga perpecahan dan Asas penubuhan DAP juga perpecahan....Anda menulis berdasarkan AUTA semata-mata.

Sekadar menulis kosong...budak baru belajar pun mampu...Jika UMNO bertindak samseng....dari dulu UMNO ditolak tetapi sokongan rakyat membuktikan...parti yang ditolak ialah PAS, PKR dan DAP.

Terjunlah anda dengan labu-labu Anwar....hati-hati...jangan anda yang diterjah Anwar....bahaya tau.. :)

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih