Monday, January 3, 2011

Edisi Tempatan: Jalan masih jauh...

Assalamualaikum

Selamat menyambut tahun. Ramai yang menanam azam baru namun kali ini pakteh tak memasang azam baru. pakteh cuma berhasrat nak mengekalkan yang lama dan merealitikan impian/azam 2008 - 2010. masih ada yang belum terlaksana.

Cuma sedikit keinginan pakteh yang ditambah dalam tahun 2011. Pakteh nak wujudkan kumpulan pelajar cemerlang di kampung pakteh. Dalam tahun 2010 pakteh dah lakarkan denai2 kecil untuk dilaksanakan pada 2o11. Pada 2010 pakteh menerapkan semangat inginkan kejayaan dalam diri anak-anak kampung yang akan menduduki peperiksaan.

Insyaallah. tahun 2011. pakteh akan susun secara lebih sistematik kaedah untuk anak anak kampung yang jauh dari pusat tuisyen, yang tak penah mengenal apa itu internet, yang tak bisa mengerti apa itu persaingan sihat, yang tak kenal erti study group, yang tak biasa dengan markah penuh 100%.

Insyaallah, tahun 2011 pakteh akan cuba jadikan anak-anak kampung ini insan yang dahagakan kejayaan. Anak-anak kampung ini akan menjadi insan yang terbuka mindanya dengan markah exam lebih dari 95 malah jika boleh...biarlah mereka selesa jika hanya mendapat 100 markah.

Minda ibu-bapa perlu dibuka. Mereka tidak lagi boleh berbangga dengan anak yang hanya mendapat markah 45. Mereka jangan lagi teruja dengan anak yang mendapat markah 70 malah adalah lebih manis jika mereka sanggup bersusah payah agar setiap anak mereka menghasilkan markah lebih dari 95 dalam setiap subjek.

Bolehkah dilakukan?...Insyaallah...hanya dengan semagat..semua itu boleh dilakukan. Pakteh ada 2 anak yang kedua2nya hanya pernah sekali mencatatkan markah B dalam disepanjang pengajian mereka. Mereka sudah biasa dengan markah 100%. Mereka diterapkan hanya boleh tersenyum jika mendapat markah 95 dan ke atas. Susah kaaa??...memang susah tapi ada pilihan lain?

Sebenarnya orang2 kampung yang jauh dari pembangunan tidak ada pilihan. Pilihan yang ada hanya pendidikan. Hanya ILMU boleh mengubah kehidupan kearah yang lebih baik. Biar hidup susah tapi ada ILMU...Insyaallah...tak sesat jalan.

p/s: kali ni..apa kata pakteh...memang betoi betoi pakteh nak laksanakan...betoikaaa?..betoi laaa...apa ingat main-main kaa??

No comments:

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih