Friday, November 12, 2010

Edisi Anjing!!!: TV3 n NSTP beri bantuan, MB Marah-marah

Kempen bantuan kemanusian yang dianjurkan oleh TV3 bersama NSTP telah berjaya mengutip ratusan ribu ringgit atau mungkin sudah melebihi jutaan ringgit. Wang itu disalurkan kepada mangsa banjir di Kedah dan Perlis (mungkin juga Kelantan).

Sedarkah MB Azizan yang marahkan TV3 tempohari bahawa jasa dan sumbangan yang dibuat oleh TV3 untuk membantu rakyat Kedah lebih besar dari sumbangan kerajaan negeri?. Angka sebenar yang disumbangkan oleh kerajaan negeri Kedah cuma RM300 ribu, angka lain2 yang diwar2kan tu hanya angka semata-mata.

Berbeza dengan TV3 n NSTP yang selalu proaktif dalam membantu mangsa bencana alam samada di Malaysia atau di bumi luar. Pakteh lihat kutipan yang diperolehi memang banyak dan semalam Yayasan NS Nasimuddin menyumbangkan RM100 ribu, 1/3 dari kemampuan kerajaan negeri. Itu baru satu korporat, sudah lebih seminggu tabung ini digerakkan dan memang diwar-warkan menerima sambutan yang hangat dari rakyat yang ingin membantu mangsa banjir. MB AZIZAN DAH PULAU MEDIA PRO KERAJAAN BN SEPERTI UTUSAN, BHARIAN, RTM DAN TV3. Rasanya elok sumbangan ratusan/jutaan ringgit yang TV3 dapat tu, p bagi kat perlis ja. Lagipun sayu ja MB Md Isa Sabu kata kita akan usaha caru duit untuk tampung semua kerugian, skang tengah prose kumpul data n kalau TV3 p bagi seketoi kat perlis saja, pasti lega MB Md Isa. Biaq telopong MB Azizan yang tak tau kenang jasa.

Kata Tun Dr. Mahathir, kita perlu berterima kasih dan jangan mudah lupa. MB Azizan yang tak tau apa-apa terlupa apabila memaki wartawan supaya ikut cara Islam. Kata pepatah " Orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi kita merasa". MB Azizan hanya tau merasa dan menerima tapi menggigit tangan yang memberi seperti melepaskan anjing yang tersepit.

Pakteh tidak mengambil kira lagi bagaimana TPM dikritik kerana lambat mai jenguk Kedah sedangkan TS mahyudin sudah menggerakkan jentera lebih awal dan membantu dari mula lagi. MB Azizan melupakan itu semua kerana terlalu takut untuk menerima hakikat jentera kendaliannya gagal menangani masalah banjir. Disaat TS Mahyudin memangku jawatan PM, banyak urusan negara yang dikendalikan namun emergency button untuk uruskan banjir di utara tetap ditekan dan diutamakan. Masakan jentera kerajaan pusat berpusu-pusu datang jika tidak ada yang push buttonnya?.

Seperti biasa, anjing tetap anjing, walau dilepaskan dari tersepit, tangan yang melepaskannya tetap digigit.

Kata pakteh: kalau tak gigit pun, pasti tangan tu perlu disamak kerana memegang anjing...memang dasar anjing...anjing sungguh la kau ni wahai anjing.

10 comments:

Anonymous said...

setuju NST dan TV3 beri aja kat Perlis ...jng bagi kat anjing yg suka melalak tersepit ...nnti dia gigit balik...

Anonymous said...

Buat blog, tapi xtau cerita sebenar..
Kecian betui kat pak teh..
ilmu yang dangkal..
balik mengaji lain..

Pakteh said...

Memang ilmu pakteh masih kurang jika nak dibandingkan dgn MB Pakteh. Insyaallah, soal mengaji ni, "tuntutlah ilmu dari dlm buaian hingga ke liang lahad"...sama-samalah kita menimba ilmu.

Anon 02:09,
NST dan Media Prima bukan sprt sesetangah pihak yang cepat melatah memboikat tak tentu pasal. Demi rakyat, biar diboikot, NST dan Media Prima pakteh yakin tetap akan memberikan sumbangan.

Anon 05:41
Pakteh lebih kesiankan MB Pakteh yang selalu tak tau apa-apa ni. Dengan perbendaharaan yang semakin kosong, ditambah dengan bencana yang menimpa...pakteh terfikir...berapa lama MB Pakteh ni mampu bertahan?. Jika dalam suasana aman tanpa tekananpun, MB Pakteh ni diberikan Emergency Signal oleh Peg. Kew. Negeri tentang kantung yang semakin kosong....sudah pasti dalam suasana musibah sebegini, keadaan sudah jadi gali lubang tutup lubang.

Anonymous said...

semoga Allah memberi hidayah kepada pak teh..
Semoga Allah memaafkan fitnah2 pak teh..
Tapi dosa sesama manusia kena minta maaf dgn manusia sendiri..
Na'uzubillahhiminzaliq..

Anonymous said...

Pak teh..apa masaalahnya.Hnntar sajalah pada perlis.Nampak pakteh punya cerita tak betoi.Ciplak cerita orang lain.Dah basi cerita tu.

Pakteh said...

Anon 07:14
Bukan kuasa pakteh nak tentukan hantaq p mana. Lagipun TV3 n NSTP tu bukannnya macam MB pakteh, bila xsetuju ngan orang tertentu terus boikot.
Cerita tang mana yang tak betoi?. APa yang pakteh ciplak?. Setiap rujukan pakteh akan disertakan sumber asal. Bab cerita dah basi tu Anon tersilap taua tersalah pandang. Posting terakhir iaitu Edisi Anjing ditulis pada 11 November 2010, diwaktu kempen bantuan kemanusiaan TV3 n NSTP masih berjalan dan pakteh hubungkaitkan dengan tulisan pakteh dalam Edisi Seram yang ditulis pada 10 November 2010 selepas MB Azizan meraban terkena sawan.

Anonymous said...

Rasanya pak teh ni tak sekolah kot..
Takpa, saya maafkan..
MB mesti tak kesah sebab pak teh tak sekolah..
Mari mengaji..

anak suka menanti said...

cerita pasai banjir ini bukanlah kritikal sangat pun.Sengaja diambil kesempatan politk sahaja.Tak ada sorang pun yang mati kerana tak makan.Yang mati pun kerana lemas yg merupakan kemalangan.Ynag riuh rendah kumpulan cari pengaruh politik.Pak teh buat cerita lain le yang bermutu sikit.Malu cerita pasai bantuan tak habis-habis.

Pakteh said...

Anak suka menanti:
Banjir ni bukan kritikal?. lebih 33 ribu rakyat kedah dipindahkan dianggap tidak kritikal. Mungkin pada tafsiran sesetengah pihak tidak kritikal, sebab tu lembab dan slow dalam mengambil tindakan.
Kematian pertama nenek berumur 60an berbangsa Jerman adalah disebabkan banjir, so kenyataan anda salah bila menidakkan kematian akibat banjir. Nak tunggu ada kematian baru dianggap kritikal, Malang sekali rakyat kedah.

Pak Su said...

Pakteh kena ngaji lagi.Dia pun tak paham pasai kritikal ini.Bukan semua kritikal.

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih