Tuesday, December 3, 2013

PR dah kembali memahami sejarah?

"Ketahui olehmu kepada zaman dahulu kala dan pada masa yang telah lalu, kata yang empunya cetera ini, maka adalah kepada suatu masa sedang zaman Nabi Allah Sulaiman 'alayhi'-salam naik jadi raja yang tetap di atas takhta kerajaan dikurnia Allah Taala di dalam dunia ini memerintahkan daripada segala makhluk khalayak yang berjenis-jenis bangsanya yang dijadikan Allah Subhanahu wa Taala didalam dunia ini, dititahkan oleh Tuhan seru sekalian alam dunia ini di dalam hukum Nabi Allah Sulaiman 'alayhi'-salam, tiada boleh hendak melalui daripada hukumnya, baik daripada binatang yang melata di bumi dan yang terbang di udara, sekaliannya dalam hukum Nabi Allah itu, beberapa banyak bukit, gunung pulau yang menjadi pasak dunia ini yang didiami oleh makhluk" - Hikayat Merong Mahawangsa.

Setelah sekian lama PR melalui DAP mengingkari sejarah, minggu ini mereka kembali menjadi peminat dan pencinta sejarah. Mungkin kerana terminum air sungai Muda yang mengalir dari penghujung di utara Kedah sehinggakan puak DAP sanggup merentasi jambatan pulau pinang malah melepasi pusat arkeologi Guar Kepah untuk menyerang kerosakan yang berlaku kepada warisan sejarah di Lembah Bujang. 

 Pakteh secara peribadi mengutuk sekeras-kerasnya pihak Pemaju yang merosakkan tapak bersejarah ini.

Disebalik isu ini, perlu difahami bahawa struktur binaan yang dimusnahkan itu adalah binaan baru yang dibangunkan pada 1974 dan bukanlah struktur asal yang telah lama lenyap. Oleh itu, buat masa ini tapak masih ada dan boleh dibangunkan semula. Namun jika dilihat kepada Muzium Arkeologi Lembah Bujang, tidak salah rasanya binaan candi 11 ini dibuat ditempat lain yang boleh dikawalselia dengan baik. Pakteh juga gembira melihat kerajaan BN Kedah mengambil tindakan segera menghentikan aktiviti pembangunan walaupun sedar tanah ini milik persendirian.

Harus diingat 2 tahun dulu pimpinan Pas yang melepaskan tanah ini untuk projek pembangunan dan semakan pada Januari 2013 (masih zaman Pas) juga memberi kebenaran kepada projek ini. Pakteh menilai isu ini sengaja dibangkitkan oleh DAP bagi membantu PR menyembunyikan isu kenaikan gaji ADUN Selangor dan masalah pemilihan DAP dan ROS. 

Jika DAP Pulau Pinang benar-benar cintakan khazanah sejarah warisan negara berusia 2000 tahun, DAP patut menjaga kain sendiri. Lihat Arkeologi Guar Kepah yang berusia 5000 tahun yang khabarnya kini ditanam pokok nangka dan dibina sarang burung walit. Jangan kuman seberang laut nampak tetapi Gajah depan mata dipandang sepi. 

Pakteh menunggu Malaysiakini untuk menulis isu Guar Kepah yang warisannya lebih lama sedangkan tapak 11 hanyalah binaan semula 1974. Ya betul...sejarah tetap sejarah dan perlu dipelihara namun cara olahan puak pembangkang membuatkan kita muak dan terbau taik yang dibawa mereka. 

 Err...Mahfuz pun tumpang sekaki.....oi....ang pi mana masa surau Salihiah?.

No comments:

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih