Wednesday, January 9, 2013

Dr Maza yang dihormati....Pakteh berpandangan tuan terkhilaf tafsir isu kelimah Allah dalam lagu Negeri2

Pakteh sejak dulu amat menyukai tokoh ilmuan muda Dr Asri (MAZA), begitu juga dengan Dr Juanda Jaya
Kedua-duanya Mufti Perlis dan bekas mufti Perlis.
Kedua-duanya muda dan mempunyai ilmu yang mendalam tentang Islam.

Kali ini Pakteh yang hanya tahu menebang buluh terpaksa mengatakan tidak kepada pandangan Dr Asri berkaitan kalimah Allah dalam senikata lagu2 negeri.

Pakeh berpandangan kalimah Allah dalam lagu negeri merujuk kepada Allah Yang Maha Esa yang diperakui oleh umat Islam. Demografi penduduk Tanah Melayu/Malaya yang bertukar kepada Malaysia dengan gabungan seluruh negeri-negeri seperti yang ada sekarang. Sedar atau tidak Dr Asri bahawa negeri-negeri ini mempunyai Sultan/Raja Melayu Islam yang memerintah dan amat-amat pasti, setiap lagu yang digubah, bait-bait liriknya membawa maksud seperti kehendak Sultan dan Raja.

Apakah mungkin Sultan Kedah sebenarnya bermaksudkan lirik "Allah selamatkan Sultan" dalam lagu negeri Kedah itu ialah Allah pengganut Kristian?

Seperti yang Dr Asri fahami, membaca sesuatu ayat, biarlah dari maksud keseluruhannya dan bukan dari satu ayat yang boleh diselewengkan seperti yang acapkali dibuat oleh ahli Pas dengan ayat-ayat Al-Quran.

Apa yang dipertikaikan dalam isu penggunaan nama Allah ini ialah pengganut Kristian (kini disokong kuat DAP dan PAS) mahu menggunakan kalimah Allah untuk tuhan mereka yang samasekali tidak mungkin Allah Yang Maha Esa.

Secara nyata, Pakteh berharap Dr Asri dapat mengulas semula artikel ini demi kebaikan bersama. InsyaAllah...ilmu tuan amat bernilai untuk dikongsi oleh rakyat, pergunakan ilmu itu dengan sebaik-baiknya.

Artikel berkaitan disini

2 comments:

Anonymous said...

Lagu negeri2 yang ada kalimah Allah itu melambagkan kuatnya ikatan Islam kepada kita sebagai rakyat Islam, Raja dan Sultan Islam serta tanah air. Isu menyebut nama Allah oleh bukan Islam tidak sama dengan menamakan GOD dlm bible dgn nama Allah kerana itu jelas syirik kan Allah dgn benda lain dan agama yg sesat lagi Allah SWT tidak redhoi.

Kenapakah MAZA WAHABI boleh mengutarakan isu begini? Ya kerana itulah sifatnya MAZA.. beliau PARASIT dlm agaam yg berpura2 dan mencari ruang untuk pouplariti. Di USM lagi ramai sudah kenal bawan sesatnya menhina ulama2 Mazhab, dan mengakui dirinya sebagi pengamal Sunnah sebenar.

MAZA WAHABIadalah ejen Yahudi yg berpura sebagai Islam. Kita harus kenal puak WAHABI ini adalah salah satu ejen perosak Islam selain SYIAH. Org UMNO jgn cepat angkut je asalkan org itu pandai petik sebutir dua ayat Al-Quran terus anggap ia ILMUAN ISLAM, sedangkan ia musuh dan perosak. Kenali latar belakang dan siapa guru.

Soal Kailamh Allah dlm bible sepatutnya tidak perlu dibahas lagi kerana FATWA KEBANGSAAN 2006 telah ada pengharamannya, manakala sbg manusia beriman kita boleh fikir dan hayati apakah 'ibrah' penggunaan nama ALLAH oleh GEREJA iaitu agama yg tidak beriman dgn ALLAH.. bagaimana akan jadi baik dan betul kerana mereka musuh ALLAH.

Kita tk boleh ambil dalil akal semata2 zaman dahulu Yahudi dan Musyrkin Mekah panggal nama AM Tuhan dengan Allah maka terus ia jad dalil hukum, Sedangkan Rasulullah tidak pernah menyebut Tuhan Allah mewakili Al-Latta Al- Uzza berhala mereka..

Isu ini amat berat, jangan kita pusing2kan.. TAK BOLEH DAN HARAM dari membenarkan kalimah Allah digunakan oleh agama. Allah SWT ialah untuk Islam, Allah Yang Esa-Tuhan yang Maha Perkasa Lagi Maha Bijaksanan.

Anonymous said...

Sepatutnya umat Islam PAS maupun UMNO dan PR tau pendirian masing2 dalm agama Islam yg mempercayai Allah tuhan yg Esa.

Kenapa perlu dipertikai lagi.

Heran aa Dr Asri ni..kejap sokong sana kejap sokong sini bekenaan isu kalimah ALLAH ni.

Sepatutnya org beragama macam beliau perlu lebih arif ttg letak duduk penggunaan kalimah ALLAH .

Adalah sgt menghairankan kenapa beliau sering saja melawan arus.

Tiada hormat sy pada org macam ini kalo semata2 memburu populariti beliau sanggup menjual nama ALLAH Tuhan yg Esa.

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih