Tuesday, August 7, 2012

Pengakuan secara puitis....terbaik

Kadang-kadang sukar untuk mentafsirkan pernyataan secara terus...bimbang akan ada hati yang terluka. Amat payah sebenarnya untuk mengakui kebenaran apa yang musuh lakukan apatah lagi untuk menanti pengakuan yang lahir dari hati seorang yang terkenal dengan putar alamnya...pasti mustahil.

Akhirnya kita hanya mampu mengungkapkan "kebenaran akan menjelma jua"

Itulah yang terjadi apabila  Pakatan Rakyat melalui negeri Pulau Pinang dan Selangor memilih slogan Sebangsa, Senegara, Sejiwa sebagai tema Kemerdekaan tahun ini. Pakteh tercari-cari dimana silapnya tema "Janji Ditepati" dan Pakteh menemui punca utama mengapa tema ini tidak sesuai kepada pembangkang. Bayangkan parti-parti politik yang bernaung secara haram dibawah Pakatan Rakyat mengguna pakai tema "Janji Ditepati" Tentu Pelik atau ajaib kerana Pakatan Rakyat CUKUP TERKENAL sebagai parti yang tidak menunaikan janji.

Janji dalam manifesto 2008 pun tidak tertunai, mana mungkin tema sebegitu boleh digunakan. Inilah punca sebenar malah lebih elok jika dikatakan mereka akan malu sendiri untuk menyebut "Janji Ditepati".

Dalam pada itu Pakteh sarankan kepada Pak Menteri yang berkaitan agar memilih tema yang sesuai dengan semua warganegara. Sejahat-jahat pembangkang....mereka tetap warganegara Malaysia. Apakah Rais Yatim tidak menyedari tema ini tidak sesuai dengan PR?. Sepatutnya apabila menyedari PR kerapkali tidak menunaikan janji, tema "Janji Ditepati" ditolak dan pilih tema lain demi untuk keadilan kepada semua warganegara.

Apa yang menarik perhatian Pakteh, dalam pada mereka menolak slogan 1Malaysia......secara diam-diam atau malu-malu kucing detik hati kecil mereka tetap menerima BN melalui UMNO berjaya menyatukan rakyat. Antara senikata lagu 1Malaysia ialah "Kita satu bangsa satu negara.......kita satu Malaysia.

Soalan Pakteh nombot 1: Apakah wujud perbezaan antara SEBANGSA dan 1 bangsa?
Soalan Pakteh nombot 2: Apakah wujud perbezaan antara SENEGARA dan 1 negara?

Bukankah ini menggambarkan apa yang diimpikan oleh Najib dan kini direalisasikan sebenarnya turut diperakui oleh khalayak PR yang ada sedikit keikhlasan hati nuraninya. Kita perlu tolak keikhlasan Anwar kerana beliau jarang benar bersikap ikhlas dalam perjuangan. Ambil pandangan A Samad Said......apa komen berliau berkaitan tema ini.

Apapun situasinya, pakteh mendapati 2 perkara penting dapat dijadikan iktibar dalam isu berkaitan kemerdekaan kali ke 55 ini.
1. Rais Yatim sudah perlu dipencenkan kerana gagal memilih tema yang sesuai untuk semua pihak
2. PR mengakui BN/UMNO semakin berjaya dengan konsep 1Malaysia

Akhir kalam......jika hendak diberikan markah /100 untuk logo kemerdekaan tahun ini.....Pakteh hanya mampu berikan 5/100 sahaja (markah ehsan shj)
Lagu kemerdekaan.............erm......no komen.....

p/s: Berkatalah yang benar walaupun pahit...........

1 comment:

Anonymous said...

> 1Batang banyak lubang

Edisi WAJIB baca

Kepada Sahabat-sahabat Blogger Yang Mana Link Blog Anda belum Di Letakkan Dalam List Blog Pakteh Di Harapkan Agar Dapat Meninggalkan Komen Bagi Memudahkan Pakteh Mengenal pasti Link Blog Yang Tercicir! (dalam proses update untuk tambahkan sebanyak mungkin link Pro UMNO/BN)
Terima Kasih